Chodí do ghett a říkají černochům, ať nepracují, ať žijí z podpory. Vazba na Obamu. Petr Hampl o šílenství v USA

01.07.2020 20:59 | Zprávy

ROZHOVOR „V prvním období byli také bílí otroci, vesměs Irové. Byly i případy, kdy černoch vlastnil bílé otroky či otrokyně. V dalších případech černoši vlastnili černé otroky. Napadá mě kuriózní příběh z roku 1830, kdy žena černoška získala svobodu, vydělala si nějaké peníze, koupila svého manžela, takže spolu žili jako manželé, on se opil, zmlátil ji a ona jej znovu prodala na plantáž,“ popisuje opomíjené skutečnosti sociolog Petr Hampl. Podle něj přijdou po zákazu filmů i obrazy a knihy, protože aktivisté musejí vyvíjet nějakou činnost. Ze svého pohledu upozorňuje na jedno nebezpečí dnešní doby za druhým a největší problém vidí v tom, že se nejedná o změnu režimu, ale pouze o destrukci toho současného.

Chodí do ghett a říkají černochům, ať nepracují, ať žijí z podpory. Vazba na Obamu. Petr Hampl o šílenství v USA
Foto: Zuzana Koulová
Popisek: Petr Hampl

Nesou si Spojené státy historicky své problémy s rasismem, pokud jde o Afroameričany?

Především je dobré rozumět tomu, že fakticky neexistuje něco, jako historická vina, která by mohla být v tomto případě vytažena. Když se podíváme do současnosti, jak se mluví o tom, že policisté a zvláště bílí policisté jednají násilně a neoprávněně vůči černým podezřelým, tak třeba statistika, kterou teď nedávnou vytáhl The Wall Street Journal, ukazuje, že je 19krát vyšší pravděpodobnost, že černý podezřelý zabije policistu, než že policista zabije při zatýkání černého podezřelého. To znamená, že celá věc je naprosto nedůvodná.

Když se podíváme do historie, v zásadě vidíme totéž. Spojené státy byly založeny v době, kdy svět byl plný arabských obchodníků s otroky a všude, kde jste se usadila, vám nabízeli otroky. První osady Spojených států byly totálně nekoordinované, takže nebylo možné zabránit, aby se otroci dováželi. Druhá věc, o níž se dnes nemluví, je, že v prvním období byli také bílí otroci, vesměs Irové. Byly i případy, kdy černoch vlastnil bílé otroky či otrokyně. V dalších případech černoši vlastnili černé otroky. Napadá mě kuriózní příběh z roku 1830, kdy žena černoška získala svobodu, vydělala si nějaké peníze, koupila svého manžela, takže spolu žili jako manželé, on se opil, zmlátil ji a ona jej znovu prodala na plantáž. Ale to ukazuje poměry oné doby. Otroctví byla nepřijatelná instituce, ale jednak v tom jela nepatná menšina lidí, a navíc v tom jeli bílí i černí.

Abychom měli srovnání, co se dělo v 19. století u nás. Pražský Čelední řád, což je zákoník práce z roku 1865 – po válce Severu proti Jihu, reguluje, jakým způsobem mají zaměstnavatelé bít zaměstnance v Praze. Mužského čeledína můžete bít holí, zatímco služku jenom metlou. Ten svět byl opravdu jiný než teď, a byl všude na světě jiný než teď. Je absolutně absurdní na něj dávat současná měřítka.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zuzana Koulová

Ing. Tomáš Czernin byl položen dotaz

Podle vás Ukrajinci neztrácí víru

Ale jak byste nazval Ukrajince, kteří před válkou utekli místo aby bojovali? A my jim poskytujeme azyl. Nemyslím ženy a děti, ale co všichni ti bojeschopní muži? I Zelensky požadoval, aby se vrátili do země a bojovali, a co udělala ČR? Nic, naopak je podporujete sociálními dávkami apod., takže nemaj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bolestivé, ale je třeba to říct. Jozef Banáš o kořenech války na Ukrajině a Trumpovi

4:40 Bolestivé, ale je třeba to říct. Jozef Banáš o kořenech války na Ukrajině a Trumpovi

Chápu, proč se o původu války na Ukrajině nesmí mluvit, říká pro ParlamentníListy.cz slovenský spiso…