Měli by podle vás majitelé aut stiženými kauzou dieselgate uvažovat o svém zapojení do hromadné žaloby?
Předně je třeba říci, že hromadné žaloby jsou v České republice zatím pouze hojně využívaný mýtus, protože u nás neexistuje možnost podat hromadnou žalobu tak jak tomu je např. v USA. Každý spotřebitel by tak musel sám za sebe podat žalobu. A také sám prokazovat svůj nárok a platit náklady soudního řízení.
Proto bych byl při zvažování možnosti zapojení se velmi opatrný. Zatím není vůbec jasné, za co by měli být spotřebitelé odškodněni. Je zajímavé s postupem času sledovat vývoj argumentace advokátních kanceláří, které zastupování v hromadné žalobě nabízejí, k základu nároků zákazníků – od porušení kupních smluv, přes odpovědnost za škodu až po porušení jakéhosi čestného vztahu mezi prodávajícím a kupujícím.
Z toho je jasně patrné, že samotná existence nároku na získání odškodnění je v tento okamžik velice problematická. A to natolik, že mám dojem, že ani sami iniciátoři hromadného žalování pořádně nevědí, kde mají základ pro odůvodnění žaloby hledat. Ani vlastně nemohou, když v současné době stále není jasná celá řada skutkových okolností kauzy, zejm. jak se realizace nápravných opatření zákazníků dotkne, a zda tedy a v jaké výši nějaká škoda vůbec vznikne.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový