Dieselgate? Hromadná žaloba teď nepomůže, říká expert na spotřebitelské právo

11.01.2016 16:51 | Zprávy

Expert na spotřebitelské právo Martin Rezek z advokátní kanceláře Rezek & Prunner považuje podávání hromadných žalob minimálně za předčasné řešení. Lidé, kteří byli kauzou dieselgate postiženi, by měli vyčkat, s jakým řešením koncern přijde. „Samy kanceláře, které nabízejí zastupování v hromadné žalobě, ani nevědí, jestli zákazníkům vůbec nějaká škoda vznikne,“ konstatuje Martin Rezek.

Dieselgate? Hromadná žaloba teď nepomůže, říká expert na spotřebitelské právo
Foto: Pardubický kraj
Popisek: Dopravu u Metransu vyřeší dvě investice

Měli by podle vás majitelé aut stiženými kauzou dieselgate uvažovat o svém zapojení do hromadné žaloby?

Předně je třeba říci, že hromadné žaloby jsou v České republice zatím pouze hojně využívaný mýtus, protože u nás neexistuje možnost podat hromadnou žalobu tak jak tomu je např. v USA. Každý spotřebitel by tak musel sám za sebe podat žalobu. A také sám prokazovat svůj nárok a platit náklady soudního řízení.

Proto bych byl při zvažování možnosti zapojení se velmi opatrný. Zatím není vůbec jasné, za co by měli být spotřebitelé odškodněni. Je zajímavé s postupem času sledovat vývoj argumentace advokátních kanceláří, které zastupování v hromadné žalobě nabízejí, k základu nároků zákazníků – od porušení kupních smluv, přes odpovědnost za škodu až po porušení jakéhosi čestného vztahu mezi prodávajícím a kupujícím.

Z toho je jasně patrné, že samotná existence nároku na získání odškodnění je v tento okamžik velice problematická. A to natolik, že mám dojem, že ani sami iniciátoři hromadného žalování pořádně nevědí, kde mají základ pro odůvodnění žaloby hledat. Ani vlastně nemohou, když v současné době stále není jasná celá řada skutkových okolností kauzy, zejm. jak se realizace nápravných opatření zákazníků dotkne, a zda tedy a v jaké výši nějaká škoda vůbec vznikne.

To je ale způsobeno i tím, že automobilka pouští informace ke kauze velmi opatrně. Nepomohlo by podání žaloby k objasnění těchto neznámých okolností?

Nemyslím si. Takový postup by totiž mohl být spíše k újmě spotřebitele, než automobilky. Se zahájením soudního řízení je spojena řada povinností, které si ne každý žalobce uvědomuje. Důležité je zejména prokázat uplatněný nárok. Jak už bylo řečeno, ten je v současné době velmi neurčitý, jeho prokázání by tak bylo značně problematické. V případě prohry ve sporu pak spotřebiteli hrozí, že bude povinen uhradit náhradu nákladů řízení. S ohledem na technickou složitost celé kauzy lze předpokládat, že soudní řízení bude dlouhé a náklady, které v jeho průběhu vzniknou, vysoké.

Já osobně jsem po nedávných událostech týkajících se vymáhání bankovních poplatků k podobným hromadným akcím skeptický. Tam také organizátoři akce PoplatkyZpět! slibovali snadné získání odškodnění bez jakýchkoli rizik a nákladů a nakonec vše dopadlo neslavně. Dnes někteří zákazníci dokonce čelí exekucím.

Organizátoři hromadné žaloby už také avizovali, že se pokusí dosáhnout odškodnění pro české zákazníky připojením se k americké žalobě. Může se jednat o úspěšnou cestu?

Já nejsem odborník na americký právní systém, proto bych možnou úspěšnost postupu nerad hodnotil. Obecně však platí, že o věci by měl rozhodovat soud, který má k předmětu sporu nejblíž. Takže si myslím, že bude velmi obtížné, ne-li nemožné, přesvědčit americký soud o tom, že nároky českých spotřebitelů vůči německému Volkswagenu nebo české Škodě, která se, pokud vím, dokonce ani na americkém trhu neprodává, mají nějakou souvislost s USA. Navíc jde o právní systém natolik vzdálený tomu českému, že není ani jasné, zda by rozhodnutí, které se opírá o americké právo, bylo v České republice využitelné. Ani tuto cestu bych tak neradil.       

Co byste tedy naopak spotřebitelům v této chvíli doporučil?

Rozhodně bych doporučil spotřebitelům, aby se prozatím obrnili trpělivostí a vyčkali. Podání žaloby by mělo být vždy až krajním prostředkem, a to v okamžiku, kdy selžou veškeré možnosti dohody. Řešení emisní kauzy je, zdá se, teprve ve svých počátcích. Zatím to vypadá, že se Volkswagen snaží na problému pracovat a má v úmyslu majitelům vozidel nabídnout řešení, které je co nejméně zatíží. Proto bych zákazníkům poradil počkat, až bude jasno, jak bude automobilka při nápravě vozidel postupovat, neunáhlovat se a o svém dalším postupu se rozhodnout, až budou mít dostatek potřebných informací.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Probuďte lidi. Jak je možné vzít důchodcům a přidat vládnoucím

8:18 Profesorka Hogenová: Probuďte lidi. Jak je možné vzít důchodcům a přidat vládnoucím

„Obyčejní lidé jsou podvedeni; všimněme si, komu vláda přidává na mzdách, a komu bere,“ říká v bilan…