Překvapilo vás, že ministr Jurečka a Fialova vláda přišli s návrhem na změnu valorizačního vzorce důchodů v takové podobě, v jaké byl předložen?
Zaráží mě míra jejich drzosti, kdy chtějí naše důchodce okrást v průměru o cca 1000 Kč měsíčně a ještě se tuto hanebnost snaží protlačit protiústavním postupem - retroaktivně, tedy se zpětnou účinností, protože důchodcům už nárok na valorizaci dle platných zákonných pravidel vznikl, nejpozději 10. února v den ohlášení údajů o aktuální inflaci Českým statistickým úřadem - a pomocí tzv. stavu legislativní nouze, který je vyhrazen pro opravdu jen výjimečné události, typu například nedávné epidemie koronaviru nebo bezpečnostního ohrožení republiky či velké přírodní katastrofy.
Tento asociální vládní návrh bude celý náš poslanecký klub SPD ve Sněmovně všemi dostupnými prostředky blokovat.
Lucie Šafránková
Argumentujete, že to snížení valorizace je samo o sobě protiústavní. Z čeho při tomto tvrzení vycházíte?
Z názorů několika ústavních právníků, našich právních expertů a z analýzy situace – jak jsem uvedla, důchodcům už nárok na valorizaci dle v současnosti platných pravidel vznikl, nejpozději 10. února v den ohlášení údajů o aktuální inflaci Českým statistickým úřadem, fakticky však už 31. ledna, tedy uplynutím rozhodného období pro výpočet růstu inflace ve vztahu k valorizaci. Vláda chce tudíž zákonné podmínky měnit zpětně, se zpětnou účinností, což je zcela v rozporu se zásadou tzv. legitimního očekávání příjemců důchodů.
Další protiústavnost pak spatřuji v tom, že vláda chce pro přijetí zákona v Poslanecké sněmovně využít tzv. stavu legislativní nouze – tedy projednat vše v brutálně zkrácených lhůtách, pouze ve dvou bezprostředně na sebe navazujících čtení, bez možnosti projednat změnu ve více sněmovních výborech, kterých se problematika dotýká atd.
Vláda argumentuje tím, že hrozí významné hospodářské škody. Samo o sobě je zarážející, že politici pětikoaliční vlády premiéra Fialy považují zvýšení důchodů našim seniorům, invalidům, ovdovělým občanům a sirotkům za škodu, což je až urážlivé. Navíc se jedná o rozdíl 19 miliard korun – což je v kontextu celého rozpočtu poměrně zanedbatelná částka, když jen letošní rozpočtový deficit bude okolo 300 miliard.
Ať vláda šetří jinde, na zbytných výdajích, na platbách do zahraničí, na dotacích soukromým subjektům a neziskovým organizacím s čistě politickou agendou, ať šetří na provozních výdajích vlády apod. – a nikoli na bezbranných lidech, kteří celý život poctivě pracovali pro český stát, anebo jsou vážně nemocní.
Na druhou stranu – není to tak, že skutečně mohou nastat okolnosti, že ten valorizační vzorec, který funguje jako automat a nezohledňuje konkrétní situaci, se za určitých podmínek může stát neudržitelným?
Ne. Pokud jej chce vládní většina změnit, měla tak učinit návrhem zákona standardní cestou, o několik měsíců dříve, anebo nyní posunout účinnost až na příští rok. S obojím bychom nesouhlasili, proti obojímu bychom tvrdě protestovali a bojovali, ale šlo by o politický souboj, ne o podvod vlády na důchodcích.
A dále, proč se bavíme jen o výstupech, o výši valorizace? Tato mince má přece dvě strany, přičemž tou důležitější je růst inflace. Ať vláda bojuje proti razantnímu zdražování, nástroje na to má. A ať nesvádí růst inflace na válku na Ukrajině, není to pravda. Dle oficiálních údajů za leden letošního roku byl měsíční růst inflace v České republice suverénně nejvyšší ze všech evropských států, všechny ostatní jej měly pod úrovní 2 %, mnohde cenová hladina dokonce klesla.
Vláda čelí kritice, že změnu tlačí narychlo, musí celý legislativní proces stihnout během měsíce. Někteří ji vytýkají, že zaspala, jiní v tom vidí záměr s ohledem na lednové prezidentské volby. Co si o tom myslíte vy?
Od všeho trochu – politicky šlo samozřejmě o to, aby změna přišla až po prezidentské volbě, aby nebylo ohroženo zvolení kandidáta Pavla podporovaného vládou. V tomto smyslu jde i o podvod na voliče. A pak je tu tradiční neschopnost a neumětelství této vlády, které nemají v našich moderních dějinách obdoby.
Vláda doslova neví, která bije, jí předložené zákony jsou často plné základních věcných chyb, složitější normy není schopna připravit vůbec, často nemá ani povědomí o tom, jak náš důchodový a sociální systém vůbec funguje, neumí manažersky řídit stát. To se zde projevilo mj. v tom, že na letošní rok ve státním rozpočtu nekalkulovala s ani jedinou korunou právě na mimořádné valorizace důchodů, přestože už v době přípravy a projednávání rozpočtu bylo evidentní, že k mimořádným valorizacím bude muset dojít.
Měli jste vy ve sněmovním výboru nějaké informace dříve, nebo je to novinka i pro vás?
Neměli, první informaci o tomto hanebném vládním záměru jsem se dozvěděla z médií.
Jak vůbec v této věci funguje komunikace mezi ministrem Jurečkou a sněmovním výborem?
Velmi minimalisticky.
Zvolený prezident Petr Pavel naznačil, že k této otázce bude chtít slyšet i opozici. Už je nějaký kontakt mezi panem Pavlem a vašim hnutím, když v kampani sliboval, že SPD bude brát jako součást Poslanecké sněmovny?
O žádném oficiálním kontaktu, o žádném pozvání k jednání ze strany prezidenta, nevím.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo