Evropský parlament odhlasoval zákaz prodeje nových osobních aut se spalovacími motory. Toto už je definitivní rozhodnutí? Lze to ještě nějak zvrátit?
V tuto chvíli to vypadá tak, že jde o definitivní tečku. Byť zřejmě existuje určitá možnost téma znovu otevřít v roce 2026, kdyby k tomu třeba nebyl připravený průmysl. Domnívám se ale, že by to bylo pouze ovívání mrtvé pokojské, protože v roce 2026 je hrozně pozdě. Průmysl se na všechno musí předem připravit, začne okamžitě investovat do vývoje a chystat ukončení výroby aut se spalovacími motory. Všechno bude natolik rozjeté, že se to nakonec bude muset dotáhnout do konce kvůli množství peněz, které do této razantní změny budou nainvestované. Bude to samozřejmě znamenat, že tyto investice se musí z něčeho zaplatit. Logicky se to bude platit z prodeje současných automobilů a můžeme proto očekávat, že toto rozhodnutí přinese zdražení už i osobních vozů se spalovacími motory.
Jak je možné, že se s tím automobilky tak rychle smířily? Už před lety se tomu vlastně nebránily, přitom by jistě měly sílu z pozice velkých nadnárodních společností to změnit, zastavit či zařídit výjimky…
Patrně to celé bylo ve stylu podáte prst a oni vám utrhnou ruku. Máte pravdu, že už před několika lety byly klíčové automobilky relativně smířlivé a vycházely politikům vstříc v tom, že se na elektromobilitu postupně přejde. Jenže politici se mezitím vystřídali a ti noví všechno začali brát čistě ideologicky a tlačit čím dál víc na pilu. Tato generace lídrů nehledí na to, co se domluvilo před několika lety, ale dále utahují šrouby.
S automobilkami jsem v průběžném kontaktu a například Toyota vyrábí skvělé hybridy, má na nich do značné míry postavený svůj byznys a ty mají malý dopad na životní prostředí. To ale nikoho to nezajímá a hybridy prostě také skončí. Tohle považuji za zvrhlost. Takže výsledkem zákazu není jen rok 2035, kam spadá i konec výroby hybridů, což je úplně šílené, ale také utahováním šroubů mám na mysli i šílenou normou Euro 7. Jedná se tedy o rok 2025 - 2035, kdy se zásadně zvýší ceny malých vozidel, jelikož bude jejich výroba vyžadovat velké technické úpravy, aby splnily požadavky.
Hodně se teď mluvilo o postoji současné vlády a premiéra Fialy. Dříve přece padaly sliby, že snahy o zákaz spalovacích motorů zastaví a výsledkem bylo, že prosazení zákazu bylo de facto prezentováno jako jeden z úspěchů předsednictví.
Nechápe to asi nikdo a soudný člověk nad tím nestačí kroutit hlavou. Ptám se, kde jsou všechny ty sliby ODS? Kde jsou ty sliby pana Fialy? Nebo rozumná vyjádření, která prezentoval Jan Zahradil? Moje vysvětlení je jediné, že ODS je totálně převálcované aktivisty v rámci pětikoliace a musí se jim přizpůsobovat, aby udržela vládu. Poslanci ODS sice v Evropském parlamentu hlasovali proti, ale české předsednictví vedené vládou s nejsilnější stranou ODS se za to naopak postavilo a hlasovalo pro zákaz. Česko se v rámci předsednictví nepostavilo do skupiny několika zemí, které alespoň zvedly ruku proti. Kdepak, české předsednictví neslo tu vlajku. Ukazuje to, že pětikoalice je ideologicky naprosto různorodě slepená a aby vládu udrželi při životě, musí se přizpůsobovat. Je to obrovská a nekonečná prohra ODS.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka