Naši piloti létali nejen v Anglii, ale i v SSSR. Předseda leteckého historického klubu dodává další zajímavosti, které jste nejspíš nevěděli

15.05.2019 20:17 | Zprávy

ROZHOVOR Z tisícovky československých pilotů padla za druhé světové války polovina. Naši stíhači létali nejen ve službách královského letectva, ale i na Východě, v Rudé armádě, odkud třeba pomohli při Slovenském národním povstání. Příliš se také nehovoří o tom, že část našich letců odešla z Anglie do Sovětského svazu. A mnoho se neví ani o tom, že naši letci potopili několik německých ponorek. Pohled na letce totálně zkazil případ dvou letadel Dakota, které odletěly i s cestujícími do Německa. Pilotovali je právě piloti, kteří přišli z Anglie a vstoupili do služeb našich aerolinek. O tom všem vypráví a řadu významných jmen uvádí v exkluzivním rozhovoru pro ParlamentníListy.cz předseda Leteckého historického klubu v Plzni Václav Toman.

Naši piloti létali nejen v Anglii, ale i v SSSR. Předseda leteckého historického klubu dodává další zajímavosti, které jste nejspíš nevěděli
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Památník letců RAF na pražském Klárově

Kolik našich letců o druhé světové válce bylo v zahraničí?

Dostupné údaje hovoří o tisícovce letců v zahraniční armádě ve Velké Británii. Když byly ztráty, tak se doplňovaly jednotky, třeba u Tobruku, když se vrátily zpátky, tak se opět dělal nábor. Někteří byli u stíhačů a většina byla u 311. bombardovací perutě jako navigátoři. Sloužili u tří československých stíhacích perutí. Třeba pan Ladislav Snídal, to byla „tobrucká krysa“, jak se jim říkalo, když se vrátili s jednotkou pana generála Klapálka z Afriky. On byl jako navigátor, cvičil se v Kanadě. Dostalo se tam také několik pilotů od našeho vládního vojska.

V roce 1944, když v Itálii přešli k partyzánům a překonali Alpy do Švýcarska, odkud je poslali přes Francii, Marseille do Anglie, kde se cvičili u našich jednotek. Ne všichni ten výcvik dodělali, někteří jej ukončili až těsně po válce. Bylo tam hodně mladých pilotů, a když byl velký úbytek, rekrutovali se od mechaniků. Například pan generál Boček dlouho žádal, aby byl přeložen na pilota. Jenže pan generál Janoušek si jej zavolal a říkal mu – podívej se, kolik stojí výcvik na pilota a kolik na mechanika. Přesto mu nakonec umožnili výcvik, který na stíhače dodělal těsně před koncem války.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Václav Fiala

Robert Králíček byl položen dotaz

Lze migrační pakt jednoduše odmítnout?

Vy tvrdíte, že to ANO po volbách udělá, ale není to tak, že pak za odmítnutí každé migranta tvrdě zaplatíme?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vidlák zkazil vládě masivní zbrojení dvěma připomínkami

9:24 Vidlák zkazil vládě masivní zbrojení dvěma připomínkami

VIDLÁKŮV TÝDEN Za jaké peníze chce vláda po evropském vzoru masivně zbrojit a s jakými surovinami a …