Filipe, vy jste diskutoval na CNN Prima News s poměrně sympatickou členkou Pirátů, paní Klusovou. Ona tam zpochybnila vaše odkazy na studie, které dokazují, že elektromobilita se v porovnání se spalovacími motory nevyplácí a že výroba elektromobilu je ekologicky náročnější než normálního auta. V pořadu už jste nemohl plně reagovat, tak jak byste pro naše čtenáře svá tvrzení rozvedl?
Děkuji za tuto možnost. Kdybychom přistoupili na hloupou debatu, že pouze některé emise CO2 produkované lidstvem způsobují oteplování planety a předstírali, že neexistuje oněch osm známých faktorů, které tyto cykly působí z nejzásadnější části, ignorovali bychom, že antropogenní emise CO2 – neboli emise produkované lidmi – jsou pouze přibližně 3,5 % z celkového objemu těchto emisí. Ostatní produkuje sama příroda, zemská kůra atd. Z těch 3,5 % je pouze necelých 8 % produkce z Evropy a z toho jen malá část tvoří doprava v EU, když odečteme letadla, lodě, vlaky apod. A pak nám zůstane ani ne 10 % z 8 %, které jsou z oněch 3,5 %. Když to zaokrouhlím nahoru, nějaká jedna necelá desetitisícina je objem, který lze použít jako hodnotu odpovídající produkci CO2 auty v Evropě.
Registrovaných aut v EU je přes čtvrt miliardy, třeba v ČR je průměrný věk těchto aut 16 let. Když propočítáme nárůst cen, nemožnost obnovy vozového parku z důvodu zdražování aut a vlastně všeho z důvodu existence ESG, zločinných emisních povolenek v celé EU a normy EURO 7, je elektromobilita jen nástroj k okrádání spotřebitele. Reálný motiv zlepšovat životní prostředí lze uznat maximálně v pokryteckém měřítku, že drahá auta v centrech nejbohatších metropolí světa méně kouří, než jinde ve světě. Což je určitě pro Prahu a New York z krátkodobého hlediska pozitivní ukazatel, globálně to má však přesně opačné účinky, než jsou hlavním argumentem.
Započítejme i neschopnost pochopit, že výroba nových a levných aut s normou EURO 6, nebo ideálně starší EURO 5 by byla vlastně cesta ke snižování celkových emisí a nikoli naopak, ale hlavně by auta nebyla nesnesitelně nákladná na výrobu a následné opravy. Nehledě na špatnou spolehlivost v dalších fázích životnosti, která vytváří sekundární ekologickou zátěž. Čísla, ze kterých vycházím, jsou veřejně dohledatelná například i na stránkách EU, ale i NASA, a začali je využívat i při přednáškách na ČVUT FS, ale i jiných zahraničních fakultách.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jaroslav Polanský