Politická „agitka“ ve školách? Třeba podpora proevropského myšlení. Dříve součást učiva, dnes částí společnosti vnímáno agitačně. Politikum je všechno. Profesor Štech promluvil

11.03.2019 21:56 | Zprávy

ROZHOVOR Opakovaně šířené nepravdy o nízkém počtu učňů a paušalizující nepřesná kliše o školství se snaží uvést na pravou míru profesor Stanislav Štech. Bývalý ministr považuje tzv. inkluzi i za své dílo a hrdě se k té „české cestě“ hlásí. Nejde v žádném případě o politický samoúčelný akt nebo dokonce jen o reakci na rozsudek Štrasburku „kvůli několika Romům“, ale o cestu, která je v souladu s vývojem ve většině evropských zemí. Otázka po prospěšnosti inkluze je pro něj stejná, jako byla před více než sto lety otázka po prospěšnosti poskytování vysokoškolského vzdělání ženám. Profesí psycholog tvrdí, že nepoužívá sociální sítě, protože přispívají k trivializaci myšlení a do popředí se dostávají emoční výrony o věcech často zcela pomíjivých.

Politická „agitka“ ve školách? Třeba podpora proevropského myšlení. Dříve součást učiva, dnes částí společnosti vnímáno agitačně. Politikum je všechno. Profesor Štech promluvil
Foto: Hans Štembera
Popisek: Profesor Stanislav Štech

Prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý tvrdí, že máme příliš mnoho vysokoškoláků, antropologů a filosofů, ale nikomu se moc nechce věnovat řemeslu. Podle mnohých je však pryč doba, kdy si po celý život vystačil člověk s jedním povoláním, nyní je třeba, aby mladá generace byla flexibilní a uměla se rychle přizpůsobit. Jakým směrem by se v Česku měla ubírat vzdělávací soustava, aby co nejlépe připravila své absolventy na pracovní trh blízké budoucnosti?

Je to jedna z opakovaně šířených nepravd. Pokud jde o řemesla, máme v Evropě nejvyšší procento učňů a patříme mezi země s nejnižším podílem všeobecného vzdělání – gymnázia. Naším problémem je spíše kvalita tohoto vzdělávání, v případě odborného spolupráce s firmami. V případě všeobecného pak jeho podmínky a náročnost. Mluvíme-li o vysokoškolácích, rozhodně jich ve srovnání s vyspělým světem není mnoho. Až v poslední době se blížíme 35-40 procentům populačního ročníku s terciárním – ne nutně klasickým magisterským univerzitním – vzděláním. A indexy nezaměstnanosti nám ukazují, že to nejsou antropologové nebo filosofové, kteří nenacházejí uplatnění, ale spíše lidé s některým typem technického vzdělání. I když nezaměstnanost všech vysokoškoláků je velmi nízká obecně. To, co nám nejvíce chybí od středoškolské úrovně, je prostupnost mezi různými vzdělávacími dráhami. Aby bylo možné z obecnějšího vzdělávání přejít a získat výuční list a opačně.

Dá se mluvit o tom, že se školství po letech planých slibů a prázdných řečí konečně zařadilo mezi priority politiků, což mimo jiné dokládá i to, že vlády Bohuslava Sobotky i nyní Andreje Babiše začaly řešit místy až nedůstojně nízké odměňování učitelů? Jaké další kroky byste si představoval, aby bylo skutečně možné říci, že vzdělání je pro českou společnost jednou z priorit?

Je toho víc. Patří mezi ně rozumné a atraktivní další vzdělávání spojené s kariérním systémem a odměňováním. Dále tzv. sabatikly, tj. placené půlroční nebo roční volno při základním platu třeba jednou za sedm let nebo péče o zdraví, například kurzy zvládání stresu, psychohygieny, bálintovské skupiny sdílení zkušeností ....Nejde o sci-fi, v některých zemích takové věci existují.

Co jsou hlavní příčiny toho, že u nás není takový zájem o učitelské povolání jako ve Finsku, kde se na pedagogické fakulty hlásí nejlepší studenti ze středních škol, takže je přetlak uchazečů, kdežto v Česku je tomu téměř naopak?

Takovou srovnávací studii neznám, takže budu odhadovat z dílčích poznatků. Finsko bylo ve specifické výchozí situaci, která je neopakovatelná. Velmi pozdní rozvoj středního školství a poptávka po kvalifikovaných učitelích, mimořádná společenská krize po pádu železné opony a silný zájem korporátního sektoru o investice do vzdělávání – Nokia a tak dále. I v jiných zemích západní Evropy jsou na tom učitelé spíše tak jako u nás než jako ve Finsku. V něm ale také nabízejí výrazně vyšší platy ve srovnání s průměrem v zemi. A taky se neustále do učitelů 25 let mediálně nekope a nekritizují se za to, že vyučují jako v době Marie Terezie.

Kdy u nás začnou pedagogické fakulty pořádně připravovat studenty na skutečnou práci ve škole, čímž mám na mysli používání IT, jednání s rodiči, výrazné navýšení praxí během studia a podobně?

Další oblíbené, paušalizující – a proto nepřesné klišé. Za prvé, studium učitelství na vysokoškolské úrovni není učňák a přípravka jen na praktické grify, které jsou důležité a získávají se nejlépe „bojem“, tedy v praxi samotné. Účelem na vysoké škole je naopak připravit na to, k čemu už se později nedostanou: dozvědět se něco o problémech a konfliktech v pedagogice v minulosti, seznámit se s rétorickými pravidly a vyzkoušet si je, mít přehled o různých pedagogických a psychologických interpretacích pedagogických problémů a o jejich důsledcích. Navyšovat praxi během VŠ nemá smysl, pokud není dobře doprovázena, rozebírána a diskutována – nejen s praktiky, ale právě hlavně s lidmi, kteří vidí i to, co praktik leckdy vidět nemůže

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Co chcete udělat pro dostpunost bydlení na celstotátní úrovni?

Pořád se oháníte úspěchy v Praze, ale vždyť ani zde jste ten problém nedokázali vyřešit? A taky by mě zajímalo, jak zrovna vy chcete bojovat s korupcí, když sám máte máslo na hlavě - viz vaše odměny, které jste přijímal neoprávněně od městské firmy?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

220 Kč za dvě nožičky párků. A další cenové pohromy pro lyžaře na Lipně

14:11 220 Kč za dvě nožičky párků. A další cenové pohromy pro lyžaře na Lipně

Dvě nožičky párků za 220 korun, tři míchaná vajíčka za 170. Smažený sýr za 259, svíčková na smetaně …