Dnes máme probírat zahraniční politiku, ale než se k ní dostaneme, chci se zeptat na jedno domácí téma. Hnutím ANO hýbe kauza Brna kvůli korupci s názvem Stoka. Šéf poslanců Jaroslav Faltýnek, který byl tamním primátorem a krajským předsedou, v rozhovoru pro CNN Prima NEWS řekl, že z toho vyvodí vlastní politickou odpovědnost. Měl ten krok přijít dříve? A je logickou reakcí z vašeho pohledu?
K tomuto tématu vás moc nepotěším. Samozřejmě jsem situaci v Brně vnímal, ale většinu informací jsem získával z médií. Sám jsem z druhého konce republiky, máme svoje výzvy, raději se věnuji svému kraji. Nedokážu říci, zda Faltýnek měl nějaký podíl viny, znám Petra Vokřála a mrzí mne, že odchází. Vždy je škoda, když z hnutí odchází dobrý člověk, ale o celé situaci toho moc nevím. Budu čekat, jak se vyvine i v tom trestním řízení. Pro nás jako pro hnutí to není dobré, nedopadá na nás dobré světlo, ale více informací bohužel opravdu nemám.
Nabízí se často zmiňovaná souvislost, že hnutí ANO od začátku vstupovalo do české politické scény jako protikorupční. Co se stalo? Je to selhání jednotlivců, jde o běžnou politickou praxi? Nedá se taková věc uhlídat?
Já si osobně za naším motem stojím a stále jsem přesvědčen, že většina lidí, které v hnutí ANO máme, za tím stojí také. Ale vidíme to ve všech krajích, kdy se k nám hlásí lidé. Není možné je úplně prověřit, není možné u všech zkoumat jejich historii. Politika jako taková bohužel přitahuje spoustu vykuků, kteří ji chtějí dělat hlavně pro svůj prospěch. Ukazuje se, že ani nám, hnutí ANO, se to nedokáže vyhnout. Stále si myslím, že je to o jedincích, ne o pošramocení celku.
Spojené státy americké mají za sebou demonstrace kvůli smrti George Floyda. Jde o historický problém Spojených států, ať už jde o Sever proti Jihu, nebo proměnu v přístupu k černochům v minulém století? Čeho jsou takové protesty projevem?
Podle mne je problém, když se někdo dívá na historické události pohledem dnešního světa. Od toho bychom se měli oprostit, protože to, k čemu dochází v Americe, ale i v Evropě – ničení soch, stržení sochy Kolumba a podobně – je úplně mimo. Nemůžeme se dívat na historii očima dnešní doby, protože jsme jako společnost postoupili někam jinam.
To, co se v Americe stalo, je důsledek všeho. Jde samozřejmě o spoustu sociálních rozdílů, které jsou ale i u nás. Když u nás říkáme sociálně vyloučené lokality, tak u nich jsou chudinské čtvrti. Panuje samozřejmě i nějaká rasová nerovnost, která tam vždy existovala, a teď v kombinaci vysoké nezaměstnanosti, která narostla asi o deset procent během koronakrize, jsou lidé v izolaci, nemají co jíst, a to vše vyvrcholí tím, že některý policista – a já věřím, že většina policistů dělá svoji práci dobře – udělá neadekvátní, brutální zákrok, který ve finále skončí smrtí černocha, což spustí takovou reakci.
Myslím si, když budu mluvit otevřeně, že efekt, kterého lidé chtějí dosáhnout, bude opačný. Pokud někdo bojuje proti rasismu a bojuje rabováním, místo efektu se zaplní internet videi, kdy nějaké menšiny bijí například bělošskou malou holku. A boj proti rasismu bude mít na společnost úplně opačný efekt. My se staneme hyperkorektní, budeme ničit sochy, budeme přemlouvat historii a nevíme, jak dopadne.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Zuzana Koulová