Česká republika se ve druhém čtvrtletí letošního roku stala meziročně nejrychleji rostoucí ekonomikou v Evropské unii. Ale někteří levicově orientovaní ekonomové v té souvislosti upozorňují a kritizují, že se to promítá jen do zisků, nikoli do odměn zaměstnanců. Je to ojedinělý, nebo naopak ve světě typický jev?
Samozřejmě to zdaleka není jen specifický příklad Česka nebo Slovenska. V současnosti je problém polarizace příjmů a bohatství novým fenoménem vývoje civilizace. Jen připomenu například amerického ekonoma Nouriela Roubiniho, který před pár lety v jednom rozhovoru řekl: „A Marx měl přece pravdu, když poukázal na to, že přerozdělování od práce ke kapitálu dosáhlo hraničních mezí, které vedou k tomu, že kapitalismus ohrožuje sám sebe.“ Aktuálně teď vyšla Pikettyho práce „Kapitál v XXI. století“, kde na základě analýzy faktů za tří století ukázal, jak permanentní, zrychlující a zvětšující se proces polarizace je, čímž také ohrožuje existenci nynější podoby kapitalismu. Ten proces má mnohem širší souvislosti, než by se zdálo jen z hlediska zvětšujících se zisků, růstu HDP nebo toho, že se to dostatečně nepromítá do mezd a do životní úrovně většiny obyvatel.
Podle zjištění OECD se propast mezi bohatými a chudými v rozvinutých zemích zvyšuje a mnohde je nerovnost v příjmech dokonce na rekordní výši, a tak doporučuje zvýšit daně bohatým. Je taková majetková a příjmová disproporce pro společnost nebezpečná a k čemu může vést?
Dosud se problém polarizace většinou interpretuje jako sociální nespravedlnost nebo že je to neetické. Já jsem toho názoru, že dnes už to je otázka velmi zásadního ekonomického limitu pro další vývoj společnosti. Už zhruba od poloviny minulého století poukazují různí ekonomové na to, že vývoj směřující k extrémnímu přerozdělování bohatství vyvolává dva negativní důsledky. Jednak se v neúnosné míře zvyšuje rozhodující část obyvatelstva, ekonomických subjektů, jejichž příjmy se neúnosně snižují. A oproti tomu se do nebývalých rozměrů koncentruje kapitál, který ovšem v čím dál větší míře nenachází zhodnocovací prostor pro svůj další pohyb. To vede prakticky k tomu, že reálně se ve fungování společnosti nevytváří dostatečně velká poptávka a spotřeba pro to, aby byly dostatečnými stimuly pro ekonomický růst. To se fakticky neřeší nebo se to začalo řešit enormním zadlužováním, které vyústilo do – v současnosti ještě pokračující – globální ekonomické krize. V pozadí konfliktů, které dnes vidíme, je v konečném důsledku ohromné a v rostoucí míře čím dál nerovnoměrnější rozdělování společenského bohatství. Nejde už jen o morální nebo etický problém, ale je to tvrdý ekonomický limit z hlediska udržitelného ekonomického rozvoje. Řešení, o němž například hovoří OECD v podobě progresivního zdanění, já bych mluvil o vystupňovaném progresivním zdanění, by spolu s celou řadou dalších opatření mělo zmírnit rozevírající se nůžky, aby měl vývoj udržitelnější podobu.
Ve Spojených státech klesá již od poloviny 70. let reálná mzda. Také životní úroveň Evropanů častokrát zaostává za úrovní roku 2008. Dají se při pokračujícím vývoji očekávat projevy nespokojenosti od rozhodující části obyvatelstva, jejíž příjmy se reálně snižují?
To je složitý problém, neboť vývoj globalizace a s ní spojených procesů kromě jiného vedl i k tomu, že celkově oslabilo odborové hnutí a zhoršila se organizovanost pracujících právě fungováním nadnárodních společností, takže tento prvek obhajoby zájmů pracujících se výrazně oslabil. Samozřejmě v různých odvětvích i v rozličných zemích probíhá odlišným způsobem, ale řešení nějakými parciálními stávkami je vždy jen dočasné a částečné. To zásadní je, že by to chtělo systémovou změnu. Ovšem složitost spočívá v tom, že systémová změna by měla mít globální charakter. Tedy nerovnoměrnosti by se měly řešit nejen uvnitř konkrétní země nebo odvětví, ale některé základní předpoklady by vyžadovaly řešení na globální úrovni.
Velkým tématem pro Evropskou unii byla ještě poměrně nedávno krize v Řecku. Jaký další vývoj kolem této zadlužené země po poslední slíbené pomoci očekáváte a jaký dopad na Evropskou unii či eurozónu vámi odhadovaný vývoj může mít?
Dění kolem Řecka bylo typickou ukázkou chaotického nejen vývoje, ale i reagování na vývoj. V souvislosti s Řeckem je třeba upozornit především na jednu skutečnost. Problém Řecka je dán systémovým problémem fungování evropské měnové unie. A sice v tom, že zavedení eura fakticky znamenalo, jako by Německo devalvovalo marku, protože euro má nižší hodnotu, než měla marka. Jinými slovy řečeno se systémově zvýhodnil export na výkonnosti německé ekonomiky, která byla i tak nejvyšší v rámci Evropské unie. Naopak pro Řecko přijetí eura znamenalo, jako by jeho drachma revalvovala. Ztížil se mu tak export, a to ještě zhoršilo už tak jeho nejnižší konkurenční schopnost. Problém je, že to je trvalý jev, že systém fungování měnové unie neplní některé klíčové podmínky toho, co bylo formulované v Mundellově teorii optimální měnové oblasti. Takže tento fakt trvale způsobuje generování přebytků v Německu, a naopak deficitu v Řecku. Tím nechci říct, že problémy řeckého hospodářství a falšování statistik o něm, které se široce diskutovaly, neexistují. Existují, ale systémový problém je v tomto. A když vezmeme, jak se řešila krize, způsob, kterým se podmiňovala pomoc Řecku, byl takový, že zhoršoval schopnost řecké ekonomiky generovat zdroje na to, aby byla schopná i splácet dluh. Vývoj podle mého názoru bude takový, že Řecko nemůže nikdy dluh v plném rozsahu splatit. A řešení bude záležet na tom, do jaké míry se zreální požadavky kladené na Řecko s reálným zvyšováním konkurenční schopnosti řecké ekonomiky. To vidím jako dost složitý proces, který je sice momentálně odsunut do pozadí uprchlíky a s nimi souvisejícími problémy, jež se ale stejně tak řeší chaotickým a povrchním způsobem, nikoli systémovými adaptačními procesy, které by to uvedly do zvládnutelné podoby.
Než se pozornost celé Evropy upnula na migrační vlnu, která se na ni v poslední době valí, kromě krize v Řecku se hodně diskutovalo i o uzavření Transatlantického obchodního a investičního partnerství s USA. Co by mohlo pro Evropskou unii a její členské země znamenat?
Už samotný fakt, že se to začalo připravovat v takové utajené podobě, že se stále nemluví o všech podstatných ohroženích a problémech, které z toho vyplývají. Všeobecně tvrdíme, že mezinárodní obchod a mezinárodní dělba práce přinášejí dodatečné efekty. To je pravda. Jen když to v této všeobecné rovině jednoduše aplikujeme na připravovanou dohodu, tak tam už je problém, protože to už vystoupí do popředí konkrétní podmínky obchodu, dělby práce a tak dále. Nastává tu celá řada vážných problémů. Nejdříve je třeba rozlišit tři úrovně problému. První rovina problému je, že odstranění cel přinese nějaký efekt. Tento problém je relativně nejméně sporný v tom smyslu, že cla jsou už tak nízká, tři až pět procent, i když v některých odvětvích by to určitý pozitivní efekt mít mohlo. Druhá věc je otázka takzvaných netarifních omezení. Tam už je vážný problém, protože za netarifními omezeními se skrývají už konkrétní priority, které má Evropská unie v oblasti sociální, ekologické, potravin a jinde. Tam už se předpokládají podstatně vyšší přínosy v případě jejich odbourání. Ovšem to je právě jablko sváru, protože Amerika obvykle v těchto věcech a v různých dokumentech zastává dost nekompromisní stanovisko. Jinými slovy slaďování zájmů v této oblasti by měla odnést hlavně Evropa. Pokud Evropa tvrdí, že si nenechá omezit některé své prioritní oblasti, je pak otázka, jaké přínosy se vůbec dají očekávat. Protože z různých výpočtů vyplývá, že podstatně více – až osmdesát procent – efektů by měla přinést právě oblast netarifních omezení. Takže tady už je rozpor velký, zda, kdo a jakým způsobem ustoupí ze svých pozic. Vyjednávací pozice Spojených států je velmi silná, a pokud bude Evropa schopná odolat tlaku, tím se ale sníží reálný přínos, který se očekává.
PODÍVEJTE SE NA PROFIL PROFESORA ŠIKULY
Určitě nemůžeme zapomenout ani na část dohody TTIP, která řeší spory mezi společnostmi a státy. Pod tlakem odborné i laické veřejnosti byla z jednání o TTIP vyřazena možnost řešení sporů mezi státem a společnostmi u arbitrážní komise Investor to State Dispute Settlement (ISDS), která je podezírána z nadržování korporacím. Přijetí řešení sporů u ISDS jako součásti TTIP je sice stále možné, nikoli však v té původní podobě. Co si o tom myslíte?
Otázka kolem ISDS je podle mě nejkomplikovanější a nejspornější. Z minulosti je známé a je o tom dost příkladů, že tento systém není postavený na základě nějakého mezinárodního standardního práva, respektive práva států, kterých se to konkrétně dotýká, ale je to taková do jisté míry soukromá forma, v níž má pozice nadnárodních korporací při řešení sporů jednoznačně převahu a větší možnost prosazení svých zájmů. Jde o to, že žaloba proti státu za omezení nějakých aktivit nadnárodních korporací dává nekonečně široké možnosti žalovat stát za ušlý zisk, což už se mnohokrát stalo. Od roku 1991 se to týká i nově se transformujících východoevropských států a v rámci toho i Československa, nyní tedy Česka a Slovenska, které v rámci spolupráce se Spojenými státy přijalo tento paragraf v extrémně nevýhodné jednostranné podobě. Jeho podpisem se podmiňovalo, respektive se argumentovalo tím, že kdyby to tyto státy nepřijaly, zásadně by to omezilo příliv přímých zahraničních investic. Paradoxní je, že se argumentuje tím, že pokud by se přijala dohoda TTIP, zmírnil by se vliv tohoto článku dvoustranných dohod mezi zeměmi východní a střední Evropy a Spojenými státy. To jen vypovídá o tom, že vztah i způsob řešení budou i nadále krajně nevýhodné. V poslední době se o tom začalo hodně hovořit, ale jak to skončí, není vůbec jasné.
Kdy se dá očekávat uzavření dohody TTIP a dá se věřit výpočtům, které veřejnost přesvědčují o její výhodnosti?
Původní představy, kdy se uvažovalo, že se uzavře do konce minulého roku, už vzaly zasvé. Teď se to posuzuje už mnohem střízlivěji a počítá se s tím, že uzavření dohody může trvat ještě dlouho. Ale v poslední době se i v souvislosti s uprchlickou krizí vyvíjí tlak na urychlení tohoto procesu. Osobně se domnívám, že to může velmi nepříznivě pro Evropu ovlivnit právě problémové aspekty dohody. A k výhodnosti a propočtům bych uvedl takový až metodologický aspekt. Dá se zjistit, že výpočty, které už činily různé instituce a kde argumentují konkrétními čísly, jaké výhody dohoda přinese, jsou založeny na modelu všeobecné ekonomické rovnováhy. To je model, který fakticky předpokládá podmínky dokonalé konkurence. A když vezmeme do úvahy jen tento fakt, jaká je reálná situace postavení Evropy, Spojených států a firem v jednotlivých odvětvích z hlediska reálné tržní síly, tam se o nějaké dokonalé konkurenci dá těžko hovořit. Tím pádem se zpochybňuje vypovídací hodnota efektů, které se takovou metodou vypočítaly.
Významným faktorem světového hospodářství je skutečnost, že neustále se zvyšující automatizace a robotizace vedou k tomu, že je ve výrobě zapotřebí čím dál méně lidí. Hrozí, že poroste armáda trvale nezaměstnaných, kterou bude muset čím dál méně pracujících živit ze svých daní, nebo si pracovní trh poradí a objeví se nová škála pracovních příležitostí?
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník