Premiér Petr Fiala sice teď cestuje po Africe, tedy tam, kam ho pustí, ale ještě před odjezdem stihl představit na sociálních sítích video, na němž je zachycen, jak zajel nakoupit několik druhů potravin do německého a českého obchodu. Následně ceny srovnal a zjistil, že v Německu vyjdou nakoupené potraviny levněji. A když už jsou ty české levnější, tak je to menším balením a při přepočtu na váhovou jednotku je levnější také zboží v Německu. Co tomu objevu předsedy vlády říkáte?
To je jeden z nejstarších marketinkových triků, co existuje. Před třiceti lety jsem měl sílu a poměrně velkou podporu premiéra i ministra, abych přinutil obchodníky, aby na cenovce, která musí být na každém regálu, byla nejenom cena za zboží, ale aby tam byl také cena za jeden kilogram, případně jeden litr. Důvod je jednoduchý. Pokud se zboží prodávalo v desetidekovém balení, tak si každý tu cenu dokázal vynásobit deseti. Ale když se prodává balení, které má 380 gramů, tak jde o to, aby v matematice ne úplně zběhlý zákazník nebyl mystifikován. Tak jsem cenu za jednotku na ty cenovky v regálech prosadil. A považuji to za své velké vítězství nad obchodními řetězci. To, co „objevil“ pan premiér, není nic nového a je na státu, aby tomu čelil.
Neméně zajímavé ovšem je, že Petr Fiala žasne, že v Německu jsou potraviny levnější než u nás. To o tom nikdy neslyšel ani nečetl?
Nemám nejmenší potřebu do našeho pana premiéra kopat. On se okopal sám. Ty jeho výstupy jsou už jenom k smíchu, nebo k politování, nestojí už ani za komentář. Jenom bych připomněl, že tu cenu nemůže porovnávat v Česku a v Německu. Cenu potravin v Německu je nutné vztáhnout k průměrné mzdě, nebo k průměrnému starobnímu důchodu v Německu. A cenu v českém obchodě je třeba vztáhnout k české průměrné mzdě, nebo k českému starobnímu důchodu. Tím zjistíme, že se rozdíl ještě zdvojnásobí. To je prostě matematika. Němec s vysokým platem si koupí zboží asi dvakrát levněji než Čech. Tak to prostě je.
Ale copak chtěl premiér lidem po dvou letech svého vládnutí vzkázat, že v Německu mají levnější potraviny, i když berou o dost víc?
Myslím, že se nechal obloudit nějakými pomatenými marketéry ve svém týmu. Asi si to píáristé popletli, poradili mu přesně naopak. Ve skutečnosti mu přichystali skluzavku do jámy ostudy, do které se po ní sklouzl. Měl jsem Petra Fialu vždy za poměrně gramotného člověka, že by tyhle hlouposti mohl prokouknout, ale jak je vidět, tak asi ne. Je mi ho líto.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník