Proti přírodě. Vše jinak. Český vědec a elektroauta. Čísla, smrad, lži

02.11.2021 12:53 | Rozhovor

„Elektromobily mají svůj smysl pro určitě účely použití. Chtít po elektromobilu naprostou náhradu za univerzální auto není rozumné,“ myslí si akademik Josef Morkus. Elektromobil je dle něj výhodný pro městský provoz, horší je to na dálnici. Překvapivé možná je, že podle jejich výpočtů je v prvním období poté, co se elektromobil vyrobí, emisně horší než auto se spalovacím motorem. Pak jsou tu úskalí s dojezdem, nabíjením a hlavně cenou. Ale také s nárůstem cen elektřiny a jejím možným nedostatkem, stejně jako některých surovin. Zajímavostí je, jak se hasí hořící baterie. Jednoduché to rozhodně není.

Proti přírodě. Vše jinak. Český vědec a elektroauta. Čísla, smrad, lži
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Elektromobil - ilustrační foto

Zvláště Evropská unie vsadila do budoucna na elektromobily. Obecně vzato, není to příliš sázka na jednu kartu, nemělo by těch možností být více? „V principu nejsme proti elektromobilům, mají svůj smysl, ale pro určité účely použití. Chtít po elektromobilu naprostou náhradu za univerzální auto není rozumné. To je podle našeho názoru přehnané. Těch možností by mělo být více,“ konstatuje i za kolegy Josef Morkus z Centra vozidel udržitelné mobility Fakulty strojní ČVÚT v Praze.

Jiných možností je podle něj celá řada. „Další vývoj spalovacích motorů včetně zařízení, která likvidují či snižují emise.  Pak jsou tu hybridy, těch existuje celá škála. Od jednoduchých až po ty, kde spalovací motor ztrácí hlavní roli a přebírá ji elektřina,“  upozornil. Do budoucna připadá v úvahu vodík. „Tady jsou dvě základní otázky. Jednak ceny, protože na palivových článcích se používá jako katalyzátor platina, což je poměrně drahá záležitost. Druhá kardinálnější otázka je, kde brát čistý vodík. Musí být hodně čistý. Když se vyrábí ze zemního plynu, což se třeba dělá v Neratovicích, tak se musí ještě dosti nákladně dočišťovat, protože palivové články by se jinak zanesly příměsemi a přestaly by v poměrně krátké době fungovat,“ upřesnil. Úplně čistý vodík se vyrábí elektrolýzou. „Pak je otázka, z čeho je elektřina. Pro těžká vozidla je to řešení, ale je to věc vzdálenější budoucnosti, deset, patnáct let, možná i déle,“  domníval se Morkus. „Náklaďáku, který by byl vybavený bateriemi, se výrazně sníží jeho nosnost, protože baterie budou příliš těžké. V tomto smyslu palivové články vypadají pro těžká vozidla zajímavěji. Klíčová otázka je dnes, kde brát čistý vodík a za kolik,“ zdůraznil.

Další variantou, o které se moc neví, a zkouší se v laboratořích, je přidávání vodíku do nafty, spalování v klasických motorech. „Docela účinně snižuje emise. Není to ale dnes cesta populární, protože pořád tam zůstává nějaký podíl nafty. Tím pádem emisní předpisy a ekologické pohledy na věc toto zatracují, ale z našeho pohledu by to pro určité přechodné období bylo hodně zajímavé,“ konstatoval. Poté jsou tu syntetická paliva. „Vzniká otázka, jakým způsobem se budou vyrábět, protože v principu základem syntetického paliva je zase vodík a jsme zase zpátky u toho, z čeho se vodík udělá a z čeho se vyrobí původní elektřina, kterou potřebujete,“  sdělil. Možností je tedy povícero. „Je rozhodně škoda, že se preferuje jenom jediná. Pro městský provoz nic proti elektromobilu. Pokud bude mít malou baterii a bude používaný převážně pro jízdu ve městě, tak proč ne. Avšak jako univerzální řešení to nevidíme,“  uvedl Morkus.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Oldřich Szaban

Mgr. Róbert Šlachta byl položen dotaz

Spojíte se s SPD?

Půjdete do voleb společně? A co po volbách, umíte si s SPD představit koalici? Ještě by mě zajímalo, kdo za vás bude vlastně kandidovat? Nikoho jiného než vás neznám.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jaké zbraně může položit Fiala na stůl? O armádě se ví málo, ale s vojenským historikem Fidlerem jsme některé údaje dali dohromady

9:45 Jaké zbraně může položit Fiala na stůl? O armádě se ví málo, ale s vojenským historikem Fidlerem jsme některé údaje dali dohromady

„Nejlépe jsme na tom perspektivně. Budeme prý mít nejlepší stíhačky na světě, až je jednou vyrobí, u…