Pane hejtmane, vaši doménou je především doprava. Co je podle vás nejdůležitější v této oblasti po volbách udělat?
První priorita je stabilizovat ČD Cargo a České dráhy, to je věc, která se nemůže opomíjet, a opravdu zde hodiny tikají velmi nahlas. To je nutné řešit bezodkladně. Následně je třeba stabilizovat celý tento sektor. A pokud chceme být úspěšní v čerpání evropských peněz v tomto i příštím plánovacím období, je potřeba se zaměřit na přípravu projektů. Což znamená dát dohromady ŘSD jako organizaci, která má za úkol připravovat projekty pro silniční stavby.
Ředitelství silnic a dálnic nedávno ostře zkritizoval prezident Miloš Zeman. Ten řekl, že jde o neschopnou byrokratickou organizaci. Sdílíte tento pohled?
Souhlasím s tímto vyjádřením v tom, že tato organizace neplní svoji úlohu tak, jak by měla. Pokud by ji plnila, neměli bychom tak velké problémy s čerpáním peněz a s přípravou projektů. ŘSD je potřeba přetvořit ve funkční organismus. Podle mě vcelku dobře funguje ŘSD v regionech a plní svoje povinnosti. Naprosto ale selhává v přípravě projektů, tam je potřeba dramaticky přidat. S panem prezidentem v hodnocení stávajícího stavu vcelku souhlasím. Na druhou stranu si myslím, že by stát nějakou servisní organizaci do budoucna měl mít. Musí ale být funkční.
Co váš domovský Plzeňský kraj, jaké tam má vaše strana v případě sestavení vlády priority?
Je to otázka všech krajů, priority jsou skoro všude stejné. Potřebujeme změnit rozpočtové určení daní směrem ke krajům, které jsou dlouhodobě podfinancované v oblasti silničního hospodářství. Je nutné získat větší podíl z daní na paliva a maziva, tedy ze spotřební daně. Jinak nebudou kraje do budoucna schopné plnit roli správců komunikací. Stav financování tady v krajích začíná být alarmující.
Druhou naprosto zásadní oblastí, kde začíná problém silně vybublávat, jsou úhradové vyhlášky pro nemocnice. Tam se musí velmi rychle změnit metodika, protože kraje dnes nemocnice fakturují ze svých rozpočtů a dlouhodobě to je neudržitelné. Třetí oblastí jsou sociální služby, které jsou potřeba saturovat. Neméně důležitá je také podpora technického vzdělávání už od základních a určitě od středních škol. To by se mělo řešit celostátně, aby bylo možné trhu nabízet kvalifikovanou pracovní sílu, jinak sem nedostaneme nové investory.
Ti se prvně ptají, zda tam vede dálnice a železnice a úplně první dotaz je, zda je v daném místě dostatek kvalifikované pracovní síly pro daný obor.
Šéf TOP 09 Karel Schwarzenberg řekl, že si dovede představit koalici TOP 09 jedině s ČSSD. Máte stejnou představivost?
Vůbec ne. Zaprvé máme schválené usnesení, které to zakazuje, a my svá usnesení plníme. A za druhé, lidé se ptají, jestli vedeme nějaká tajná jednání s TOP 09. Ale to by přece vedlo jen k rozkolu v sociální demokracii. Za rok nás čekají komunální volby, které v regionech zajímají naprosto všechny straníky. Za Plzeň mohu říci, že z tří stovek členů sociální demokracie o kandidatuře uvažuje dvě stě padesát. Jakákoliv koalice sociální demokracie s jakoukoli pravicovou stranou, která byla účastna v minulé vládě, znamená, že se šance ČSSD v komunálních volbách limitně blíží nule. Byl by to takový podvod na voličích, že já to naprosto odmítám. To je něco nepředstavitelného.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka