Zrušení tří set poboček a propuštění asi 1600 zaměstnanců zdůvodňuje vedení České pošty nutností rychle osekat výdaje, aby podnik přežil. Co na to říkáte?
Nerozumím ekonomické situaci České pošty, ale pravdou je, že mnoho jejích služeb se v posledních letech přesunulo k soukromým poskytovatelům a bylo by těžké si myslet, že za situace, kdy si pro váš balík zajdete do nejbližší večerky nebo úložného boxu, které jsou i na vesnicích, případně vám jej přiveze kurýr, který vás vždy zastihne, kdy bude možné, aby pošta existovala ve své stávající velikosti. Problémem však je to, že některé její služby jsou nenahraditelné a zásadní pro některé skupiny lidí, a proto je pošta nezastupitelná.
Čí je tohle vlastně největší průšvih? Pouze neschopnost managementu? Jde o státní podnik…
Já bych spíše než průšvih řekl přirozený vývoj. Covid nás naučil využívat alternativní způsoby dodávání zásilek, mobilní technologie nás odnaučily posílat pohlednice a Datové schránky nás odnaučily komunikovat se státem pomocí dopisů s „modrým pruhem“. Takže obří pošta poněkud ztratila svůj význam. Jasně, může se nám to nelíbit, ale pro člověka, který si zvykl na pohodlí toho všeho, co jsem vyjmenoval, by bylo velice obtížné si zvykat zpět na původní stav.
Pošťáci ještě ani nedostali výpovědi a už se o ně hlásí další instituce. Zájem projevila Vězeňská služba ČR. Další by mohli skončit jako zaměstnanci úřadu práce, volná místa má i policie. To nezní až tak strašně, ale nakolik je složité přejít po letech práce v jedné firmě úplně jinam? Je to jen o věku?
Zaměstnanci pošty jsou vysoce kvalifikovaní lidé a byla by obrovská škoda jich nevyužít. Zvláště když vezmeme v potaz to, že státu na mnoha jiných místech, třeba na úřadech práce, mnoho podobně kvalifikovaných zaměstnanců chybí. Jsem přesvědčen, že se pro ně najde využití a že budou i nadále prospěšnými a že všichni, kterých se to týká, napnou své síly k tomu, aby jejich znalosti a zkušenosti využili. Vše ostatní je spíše otázka adaptace, a tedy něčeho, co je možné odborně a technicky zvládnout, neboť kde je vůle, je i cesta.
Pro klienty se tak prodlouží cesta na poštu na tři kilometry. Jaké to může mít sociální dopady. A vůbec obecně, o čem to svědčí?
Existují skupiny obyvatel, pro které je zrušení části poboček České pošty objektivní problém. Jsou to především senioři, kteří si zde vybírají důchody a platí tzv. složenky. Ani pro ně ale nemusí jít o tragédii, pokud se najdou příhodná opatření, jak jim ztrátu poboček vykompenzovat. Řada z nich třeba neví, že mohou mít bezplatně vedené účty, z nichž se platby posílají automaticky každý měsíc. Jde jen o to jim vhodně pomoci...
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
COVID
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: Daniela Černá