Volby amerického prezidenta byly velkou událostí pro celý svět. A samozřejmě i ten křesťanský. Reakce se mimo jiné objevily v úvodníku celostátně vydávaných novin v USA National Catholic Reporter, ale také přímo v některých kázáních. Je zvolení Donalda Trumpa příštím americkým prezidentem něčím, co může křesťanský svět silně zasáhnout? V jakém smyslu?
Každý prezident v USA je volený na čtyři roky, maximálně může mít dvě funkční období – tedy osm let, příští prezident má tedy před sebou tu druhou polovinu. Uvidíme tedy, jestli to bude čas, který může obsáhnout silné vlivy a obraty nejen v křesťanském světě. Zvolený prezident Trump se výrazněji profiloval jako prokřesťanský a prokatolický kandidát a také se v kampani zasazoval za ochranu nenarozených lidí – proti jejich zabíjení. Zdá se, že zejména první charakteristika mu zajistila vítězství oproti rivalce Harrisové, která svými protikřesťanskými postoji a výroky ztratila Latinos voliče a Afroameričany. Pro mě je dobrou zprávou to, že odteď politik, který aspiruje na vítězství, nemůže tato témata ignorovat nebo jít proti nim.
Dá se podle Trumpových vyjádření, činů, prvního čtyřletého funkčního období v Bílém domě a podle mediálního obrazu usoudit, co je to za člověka?
Prezidenta Trumpa známe, protože je znovu zvolený, známe jeho silné i jeho slabé stránky, jeho osobní selhání i jeho vylepšení. Nebudeme si zastírat, že naše tzv. nezávislá žurnalistika, rozhlas i televize vyzdvihovaly a propagovaly kandidátku demokratů a Donald Trump někdy i zaslouženě schytával kritiku – tu jsem však na adresu Harrisové nezaznamenal. Že by si ji v mnohém nezasloužila? Pochybuji. A podle tohoto se vytvořil i mediální obraz Trumpa u nás. Naše zpravodajství je jednostranné a neobjektivní, favorizuje liberální a woke témata, bojuje za jejich prosazení. Že to lidem a hlavně rodičům dětí leze krkem, je nezajímá. Kontrolní mediální orgány to i konstatují ve svých závěrech, ale to je tak všechno.
Ve svém nedělním kázání proneseném v kostele Nejsvětějšího Salvátora prohlásil profesor Tomáš Halík, že Trump je ztělesněním všeho toho, co je v přímém rozporu s křesťanstvím. Můžete podle toho, co o budoucím prezidentovi víte, co kdy udělal nebo řekl, posoudit, co je v souladu, a co naopak v rozporu s křesťanstvím a zda představuje přímý rozpor s křesťanstvím?
Svého kolegu otce Tomáše nechci komentovat nebo umravňovat, podobně jako jsem se odmítl vymezit vůči kazatelské hyperbole profesora Piťhy v katedrále, která se však s odstupem let nebezpečně naplňuje. Divím se ale, že otci Tomášovi nevadí viceprezident Číny nebo představitel Severní Koreje či vůdcové Hamásu, Hizballáhu nebo al-Káidy. Položme si ale otázku: je morálně horší král David, který dal zavraždit svého generála, aby si mohl vzít jeho manželku, nebo třikrát rozvedený Donald Trump?
Odpověď je nasnadě. Ale Tomáš Halík kritizoval, že někteří katolíci, kdyby přišel sám satan a sliboval jim pouze kriminalizaci potratů, tak by zapomněli na všechno ostatní a uctívali ho jako mesiáše. Je ochrana nového života něčím tak mimořádným, že je namístě předpoklad, že mnozí katolíci opravdu mohli volit bez ohledu na vše ostatní, jak profesor Halík tvrdí?
Opět nechci komentovat kazatelskou hyperbolu, pravdou však je, že katolická církev, jejímž služebníkem jako kněz a farář otec Tomáš Halík je, považuje zabití nenarozeného člověka za horší zločin než samotnou vraždu, proto přímé zabití člověka v lůně matky je nejenom těžkým zločinem stejně jako vražda, ale navíc je pachatel automaticky stižen exkomunikací. U nenarozeného člověka je totiž vyloučena možnost jakékoliv sebeobrany. Takže toto téma uchopil Donald Trump v kampani velmi zajímavě. A vyplatilo se mu to. Jsem rád, že Američané čím dál více vnímají toto téma jako lidskou tragédii. Už starozákonní proroci pranýřovali stavění měst a říší, do jejichž základů se zabíjely děti v domnění přivolání ochrany a prosperity.
Na jaře tohoto roku Trump prohlásil, že náboženství a křesťanství Spojeným státům velmi chybí a je třeba je rychle přivést zpět. Prozradil, že Bible je jeho oblíbená kniha, že má doma hodně jejích výtisků a dodal, že je nutné přimět Ameriku, aby se znovu modlila. Co to o něm vypovídá? Nejsou to ale jen vzletná slova, poněvadž copak lze přivést náboženství a křesťanství zpět do USA nebo přimět Ameriku, aby se znovu modlila?
Pokud je to jeho osobní přesvědčení, je to dobře. Spíše si ale myslím, že má kolem sebe skupinu dobrých poradců, což se nedá říci o našem prezidentovi. Tento svůj biblický projev více četl, než že by byl přímo jeho, ale každé slovo mohu podtrhnout a tento projev jsem sdílel na sítích. Na druhou stranu je třeba dávat pozor, aby spojováním náboženství a státní moci nebyla omezena náboženská svoboda tím, že by člověk při hledání pravého náboženství popřel hlas svého svědomí. Každopádně by ale každý státník měl podporovat a chránit kořeny, ze kterých jeho země vyrůstá.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: Jiří Hroník