Vídeň zažila na začátku prvního listopadového týdne islamistický útok. Před tím řádili islamističtí teroristé ve Francii. Jaké si z těchto tragických událostí máme vzít poučení?
Je zřejmé, že po porážce Islámského státu se islámský radikalismus neztratil a stále používá stejné metody šíření strachu a nenávisti s cílem zničit hodnoty naší západní civilizace. K šíření nenávisti využívá sociální sítě a radikální imámy, zejména v zemích, které mají potenciál v ovlivňování mladých muslimů. Jsem přesvědčen, že naše země má velmi dobrou legislativu i procedury azylové politiky a tuto legislativu si musíme zachovat. Včetně často kritizovaných detenčních zařízení. Ty chrání naše občany a umožňují našim úředníkům tolik potřebný čas na zjišťování informací o migrantech a žadatelích o azyl.
Je také třeba posílit koordinaci našich zpravodajských služeb a jejich spolupráci se zpravodajskými službami našich partnerů v rámci EU a NATO. Stále přešlapujeme na místě v rámci zajištění kybernetické obrany, jelikož kybernetické útoky se stávají součástí džihádu. Ale to, co je nejdůležitější, je společenské vědomí, že proti jakémukoliv teroristickému útoku je velmi těžká obrana a že jedinou cestou je cesta prevence a získávání kvalitních informací, které tyto útoky mohou zmařit či alespoň eliminovat.
Ministr vnitra Jan Hamáček plánuje zřízení parlamentní vyšetřovací komise pro analýzu chyb před druhou vlnou koronaviru. Souhlasíte s jejím zřízením?
Pro mne je otázkou, zda cesta parlamentní vyšetřovací komise je ta pravá. Protože každé zřízení takové komise na půdě Poslanecké sněmovny je ovlivněno politickým zadáním. Proto bych raději vytvořil nezávislou komisi tvořenou odborníky, kteří by zhodnotili připravenost státu, krajů a obcí v rámci průběhu pandemie, kteří by odhalili slabiny i konkrétní chyby, které se v rámci připravenosti i vlastního rozhodovacího procesu staly. Analýza a zhodnocení koronavirové krize je důležitá pro budoucí připravenost k ochraně zdraví a životů našich občanů.
V rámci tohoto vyšetřování je třeba prošetřit i platnou legislativu, rozhodovací pravomoci, ale i organizační strukturu státních institucí a IZS a jejich připravenost zvládat podobné situace. Závěr tohoto šetření by neměl být pouze v odhalení chyb, které se staly či vyvození odpovědnosti. Ale především podchycení zkušeností a jejich zobecnění pro jakoukoliv takovou hrozbu či katastrofu. Prostě je třeba se poučit chyb, aby se v budoucnu neopakovaly.
Premiér Andrej Babiš Hamáčkovu záměru nerozumí. Obává se, že taková komise bude politicky zneužívána. Je to předmětná obava?
Jak jsem již zmínil, parlamentní vyšetřovací komise je vždy politicky motivována a její výsledky jsou značně ovlivněny politickým zadáním. V tomto punktu souhlasím s panem premiérem, že má obavu ze zneužití komise k politickým účelům. Na straně druhé, kdo jiný než předseda vlády by měl mít zájem na tom, aby se odhalily nedostatky z průběhu pandemie, a aby se státní a veřejná správa poučila z těchto chyb. Vždyť v sázce mohou být a také jsou lidské životy a zdraví. Občané si přece volí a také platí své zástupce, aby rozhodovali v zájmu voličů a nikoliv ve svém vlastním zájmu. Takže je třeba vše nezávisle a bez emocí zhodnotit a hlavně se z toho poučit. Nic víc, ale také nic méně.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Oldřich Szaban