„Ekonomický vliv má každý, kdo má určitý majetek,“ připouští socioložka Jiřina Šiklová, „řada podnikatelů má neformálně větší vliv než politické strany.“
Politoložka Vladimíra Dvořáková připouští, že „jistá míra netransparentnosti“ kolem zákona o restituci církevního majetku i fakt, že jde o jeden z posledních velkých majetkových převodů, může vyvolávat podobné obavy. „Církev by byla sama proti sobě a absolutně by pošlapala smysl svého poslání, kdyby preferovala jednu stranu proti ostatním,“ ujišťuje bývalý přední politik KDU-ČSL Jan Kasal.
Na Slovensku po vrácení majetku církvi nedošlo k převratu
Socioložka Jiřina Šiklová považuje za důležité naplnit Ústavu a přistoupit k majetkovému vyrovnání s církvemi a jejich odluce od státu. A ParlamentníListy.cz upozorňuje, že na Slovensku získala zpět majetek už po rozdělení Československa a žádný státní převrat to nezpůsobilo.
Církev by určitě nepodporovala levici
„Od odborníků zaznívalo, že vrácení majetku v takovém rozsahu může být v zájmu úzkých ekonomických skupin, které ho od církve získají do správy nebo odkoupí, a bude sloužit k financování politických stran,“ uvedla politoložka Vladimíra Dvořáková, jaké spekulace zaznívaly od kritiků majetkového vyrovnání. „Těžko říci, jestli by církev ovlivňovala politickou scénu, ale určitě by nepodporovala levicové strany,“ dodává. Roli v postojích veřejnosti mohou hrát také pocity křivdy, protože církve mají získat náhrady za nevydaný majetek za výhodnějších podmínek než třeba restituenti v zemědělství, nebo obavy z konkurence, pokud bude církev prodávat některé vrácené lesy nebo polnosti.
Církev majetek nechce prodávat, chce na něm hospodařit
Ale výprodej majetku, který se po desítkách let a mnoha peripetiích vrátí církvi zpět, odmítá generální sekretář České biskupské konference Tomáš Holub. „ Majetek se bude vracet konkrétním právnickým osobám v jednotlivých diecésích, například farnostem, řádům a podobně. Obecně lze říci, že trend nebude majetky prodávat, to by bylo v rozporu s tradicí, protože úkolem církve je začít sama hospodařit a žít právě z výnosů majetku, “ vysvětlil ParlamentnímListům.cz. Až dojde k odluce církve od státu, církev přestane postupně dostávat příspěvek na svoji činnost, bude ji muset, stejně jako platy duchovních, financovat z vlastních zdrojů.
Chtějí s majetkem nakládat s péčí řádného hospodáře
„Majetek rovněž podpoří dosavadní činnost církví, které se angažují v sociálních službách, provozují charitní domy a různá zdravotnická zařízení či domovy pokojného stáří. Existuje i velká řada církevních škol, které velmi dobře fungují, jak ukázaly například zveřejněné výsledky loňských maturit,“ dodává jako příklad Tomáš Holub. Výnos z majetku poslouží podle něj i k údržbě kulturních památek. Generální sekretář České biskupské konference ujišťuje, že stejně jako církev hospodaří po celá staletí a svůj majetek využívá k prospěchu věřících a společnosti, bude nakládání s majetkem přísně kontrolovat, aby s ním bylo nakládáno s péčí řádného hospodáře.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová