Chomutovský magistrát žádal včas ministerstvo vnitra o další pracoviště, ale marně. V rámci úspor státu vznikla takzvaná kombinovaná pracoviště, kde se současně vyřizují občanské průkazy i cestovní doklady. Jsou tak vytížená, že zde dochází k frontám. „Abychom lidem alespoň částečně usnadnili jednání na úřadě, zavádíme novou službu objednání prostřednictvím SMS právě pro agendu elektronických občanských průkazů,“ říká vedoucí odboru dopravních a správních činností Bedřich Rathouský.
Novinkou při podávání žádosti o elektronickou občanku je formulář, který s žadatelem vyplňuje on-line úředník, a fotografování přímo na místě. Není tedy možné přijít s již vyplněným formulářem, jako tomu bylo doposud. „Vyplnění dotazníku trvá nyní déle a v důsledku různých výpadků systémů máme klienta u přepážky pět, ale třeba i patnáct minut,“ vysvětluje Věra Krupičková z oddělení správních činností. Ke zdržení dochází i z toho důvodu, že úředníci trpělivě vysvětlují lidem novinky v této agendě a řeší přestupky spojené s vydáním OP. Větší fronty a čekací doby se předpokládají v době před prázdninami, kdy si bude více lidí žádat o cestovní doklady. Situaci navíc zhorší i použití mobilního pracoviště. „V den, kdy budeme muset vyrazit do terénu za imobilními klienty, bude jedna přepážka mimo provoz, protože technické zařízení musíme použít pro mobilní pracoviště,“ říká Krupičková.
Z prvních dvou týdnů provozu je patrné, že nejvíce žadatelů o tyto doklady chodí na magistrát v pondělí a ve středu. Úředníci proto doporučují více využívat dalších úředních dnů, a to úterý a čtvrtek od 8 do 15 hodin. Klientům může dále pomoci rozšíření elektronického objednání k jednání na úřadě i k agendě občanských průkazů. „Zasláním dvou SMS zpráv, a to jedné s objednáním a druhé potvrzující nabídnutý termín, si mohou lidé návštěvu úřadu naplánovat,“ dodává Rathouský.
I přes všechny snahy magistrátních úředníků o zrychlení provozu a minimalizaci čekacích dob na pracovištích dokladů není se stávajícím zařízením možné zajistit bezproblémový chod. Tato situace je i v jiných městech republiky. O nepřipravenosti celého systému hovoří i to, že zkušební provoz byl spuštěn jen tři dny před koncem loňského roku. Chomutov navíc od ledna přijímá žádosti ze spádové části Jirkova a jeho přilehlých obcí. Jen za prvních osm dní bylo třemi pracovišti odbaveno 1700 klientů. Z toho přes 500 žádalo o cestovní doklady a 1200 právě o občanské průkazy.
Kdo si žádá o nový OP: není nařízena plošná výměna !!!
- končí platnost, změna údajů (adresa, stav), ztráta, odcizení, poškození
- OP je povinen mít občan ČR ve věku od 15 let
- novinkou je, že OP může mít i občan mladší 15 let
Co s sebou:
- není formulář, vyplňuje se on-line s úředníkem
- na e-OP fotografii zhotovuje úředník při vyplňování on-line formuláře
- pro první OP – rodný list, děti do 15 let ještě RL rodičů
- pro nový OP – dosavadní OP a doklad o změně (trvalého pobytu, stavu,…), případně doklad o ohlášení ztráty, odcizení nebo zničení
Kolik stojí:
- e-OP bez čipu – zdarma
- e-OP s čipem – 500 Kč
- OP bez strojově čitelných údajů na 1 měsíc – 100 Kč
- OP dítěti mladšímu 15 let – 50 Kč
- OP za průkaz poškozený, zničený, ztracený nebo odcizený – 100 Kč
Objednání SMS:
- objednání pomocí SMS na vystavení pasu – obecná SMS na tlf. č. 736 695 600: DOK REZ A 0702 1015 (rezervace pro nový pas, pro dítě 0-15 roků, na den 7.2. v 10.15 hod)
- Objednání pomocí SMS na vystavení OP – obecná SMS na tlf. č. 736 695 600: DOK REZ K 1402 0920 (rezervace pro novou OP, důvod je ztráta, na den 13.2. v 9.20 hod)
- Druhá - potvrzující SMS: DOK ANO
- Více informací na www.chomutov-mesto.cz (úřad online)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Chomutov-mesto.cz