Jihlava má dětské zastupitelstvo

06.12.2023 16:14 | Tisková zpráva

Žáci se na prvním tzv. ustavujícím zastupitelstvu seznamovali a poprvé mezi sebou diskutovali. Cílem bylo najít mezi zástupci deseti základních škol tři témata, která předloží k řešení jihlavským politikům.

Jihlava má dětské zastupitelstvo
Foto: Archiv
Popisek: Jihlava

V gotické síni jihlavské radnice se uskutečnilo první setkání dětského zastupitelstva. Dvacet žáků druhého stupně z deseti jihlavských základních škol vybralo tři témata, o kterých budou dále diskutovat a hledat návrhy řešení, které později předloží politickému vedení města. Po prezentacích a diskuzích si žáci odhlasovali návrh zaměřit se na rozšiřování možností aktivního trávení volného času a sportu, na zlepšení nastavení hromadné dopravy a přesunů po městě a na zvýšení pocitu bezpečí.

„Jsem nadšený z toho, jak se mladí zastupitelé těch témat chopili. Ta vybraná témata navíc sami v rámci vedení města řešíme,“ uvedl při setkání náměstek pro oblast školství Richard Šedivý. Žáky v gotické síni přivítal také primátor města Petr Ryška: „Doufám, že spolu nebudete všichni zcela souhlasit a vznikne tak opravdová politická diskuze, kde je nutné si umět buď svůj názor obhájit, nebo akceptovat pohledy ostatních,“ uvedl.

Nechyběli ale ani zástupci úředníků – vedoucí odboru školství, kultury a tělovýchovy Tomáš Koukal, jeho kolegyně z odboru, garantka projektu Hana Ustohalová. Dále tým projektu zaměřeného na participaci veřejnosti z kanceláře primátora Lucie Radačovská a Martin Dolský, externí konzultantka v oblasti participace Vendula Menšíková a koordinátorka dětského zastupitelstva v Jihlavě Eva Hlubučková.

Cílem dětského zastupitelstva je mimo jiné zapojit mladé lidi do veřejného dění v Jihlavě. Dostávají zde příležitost sdílet názory na to, jak se jim v Jihlavě žije, a také možnost to ovlivnit. „Věříme, že členové dětského zastupitelstva získají nové dovednosti pro aktivní občanský život. Mají možnost rozvíjet své kompetence v porozumění svému okolí, efektivní komunikaci, formulování a prezentování svých návrhů nebo v naslouchání svým spolužákům,“ uvedla Eva Hlubučková a vyzdvihla propojení školních parlamentů jednotlivých jihlavských základních škol.

Házení míčkem

Ustavující zasedání dětských zastupitelů proběhlo v seznamovacím duchu. Prvním testem zodpovědnosti bylo na první pohled možná dětinské, ale nakonec velmi úspěšné házení míčkem. Žáci totiž museli před hozením míčku daného kolegu zastupitele oslovit jménem, aby byl připraven míček chytit.

Přestože se pár překvapivých ran za společného smíchu uskutečnilo, nakonec se žáci mezi sebou velmi rychle seznámili a prvotní napětí z neznámého polevilo. Zaměření žáků jsou přitom rozličná – někdo hraje fotbal, volejbal nebo leze po stěně, další jezdí na kole, jiný na koni, někdo rád maluje.

Po seznámení následovaly volné diskuze. Tři kulaté stoly vždy s mapou Jihlavy a jinou diskuzní otázkou měly pomoci definovat, jaká témata a případně i místa žáky spojují. U jednoho stolu například měli označit místa, která by chtěli zlepšit. Většina byla v blízkosti jejich domova, školy či kroužku. Značka ale nechyběla ani na Masarykově náměstí nebo na cestě od hlavního vlakového nádraží k Hruškovým Dvorům, kde chybí chodník. Zajímavou reakcí na absenci volnočasových hřišť kolem centra byl například nápad na umístění jednoduchých lezeckých prvků na stěnu budoucí Horácké multifunkční arény.

Předávání zkušeností

Žáci se na první zasedání připravovali od září. Jejich hlavním úkolem bylo vybrat až tři nejpalčivější témata za svoji školu a ta pak na tomto ustavujícím zastupitelstvu prezentovat společně s krátkým představením školy a její žákovské samosprávy. Každá škola v Jihlavě má vlastní parlament či jinou organizační skupinu žáků. Počet členů ve skupině se většinou odvíjí od velikosti školy, a to přibližně od 25 až do 40 žáků. Na některých školách je možné do samosprávy vstoupit již od třetí třídy, jinde je to možné až ve třídě páté.

Zajímavý systém má například ZŠ Březinova, kde mají místo školního parlamentu tzv. organizační výbor, který funguje nejen jako spojení mezi členy vedení a žáky – pravidelně se scházejí mimo jiné i s ředitelem školy, ale také jako pořadatel akcí nebo koordinátor výzdoby. Členové se navíc do výboru nevolí, ale vstupují dobrovolně, na základě vlastního zájmu.

Předávání podobných zkušeností mezi školami, ale také možnost široce promluvit o svých problémech před členy vedení města – to jsou hlavní pohnutky také pro koordinátory z jednotlivých škol. Těmi jsou pedagogové, kteří dělají žákům nejen doprovod, ale jsou také pomocnou rukou při vykonávání jejich zastupitelského „mandátu“. Pro tyto učitele byla připravena samostatná část programu, kde sdíleli své zkušenosti z práce jednotlivých školních parlamentů i z přípravy na dětské zastupitelstvo.

Bezpečnost, čistota a volný čas

V prezentacích škol se opakovala témata, která jsou palčivá nejen pro mladé, ale i pro současné zastupitele – nedostatečný pocit bezpečí často způsobený špatným osvětlením, malou frekvencí hlídek městské policie, absencí chodníků, přechodů pro chodce nebo opilými lidmi. Dále přeplněnost spojů MHD ve špičce, které na sebe navíc nenavazují a mají často zpoždění. A pak také nedostatečná čistota města, přeplněné koše, poházené odpadky nebo injekční stříkačky.

Mezi tématy se ale objevily i nové, neméně zajímavé podněty. Dvakrát například zazněla stížnost na bikepark za sportovním hřištěm u ZŠ Březinova, který je neudržovaný a nemá žádný provozní řád. Důležitým poznatkem byla také přítomnost automatů na omamné látky, před kterými jsou žáci neustále varováni, přesto je potkávají právě na místech, kam často chodí – u obchodních domů či rovnou na náměstí. „Říká se, že to je špatné, ale asi je jasné, že když tady ty automaty jsou a bude to dostupné všem, tak si to ty děti prostě budou kupovat,“ uvedla jedna z prezentujících.

Pro výběr témat bylo důležité, aby pro ně bylo možné najít řešení. Někteří žáci vlastní návrhy řešení představili už při úvodní prezentaci. Kromě navýšení a úprav spojů MHD a častějších svozů odpadů doprovázených sankcemi za odhazování odpadků na zem, to byly i revitalizace parků u škol či vytvoření vyhlášky, která by například zmíněné automaty na omamné látky ve městě zakázala.

Návrhy předloží politikům

Žáci při závěrečné diskuzi definovali osm témat, ze kterých pak hlasováním vybrali tři ta nejvíce palčivá, se kterými budou dále pracovat – rozšíření možností aktivního trávení volného času a sportu, lepší nastavení hromadné dopravy a přesunů ve městě a zlepšení pocitu bezpečí. Další setkání je čeká již v březnu 2024.

„Jsem nadšený z toho, že děti mají zájem a jsou ochotny občansky vystupovat samy za sebe, aby ve městě něco zlepšily. Jistě to mnoho přinese nejenom jim, ale také nám zastupitelům – přinejmenším je to nový pohled do řešení určitých problémů a třeba nás i nasměruje k lepším řešením,“ uvedl jihlavský primátor.

Na organizaci dětského zastupitelstva se podílí odbor školství, kultury a tělovýchovy ve spolupráci s kanceláří primátora a projektem Rozvoj zapojení veřejnosti do rozhodovacích procesů a veřejných konzultací ve městě Jihlava, který je financován z Fondů EHP 2014–2021.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Budoucnost

Vážený pane Bartoši, dokázal jste nevídané a podle mě jste jeden z nejlepších politiků u nás. Zajímalo by mě, co máte v plánu dál? Funkci předsedy jste složil. Zůstanete ale i nadále v politice? A neuvažoval jste o kandidatuře na prezidenta?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vsetín: Starosta poblahopřál k úspěchu mladým karatistům

22:44 Vsetín: Starosta poblahopřál k úspěchu mladým karatistům

Starosta Vsetína Jiří Čunek (KDU-ČSL) přijal v pondělí 25. listopadu na radnici úspěšné mladé karati…