„Rekonstrukce navazuje na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice, která proběhla v minulých letech. Nyní je hlavní celková revitalizace památkově chráněné výpravní budovy a jejího okolí. Funkční moderní nádraží je totiž obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ uvedl Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic, která je majitelem budovy plzeňského hlavního nádraží.
Nejvýraznější změna se uskuteční v horní hale, která se kromě místa pro čekání na spoj stane také plnohodnotnou obchodní pasáží s nárůstem obchodní plochy až o 150 m2. Nepřehlédnutelné bude také výrazné prosvětlení této haly do odstínů šedé, bílé a krémové barvy. Interiér doplní odolný sedací nábytek z litého materiálu. Dlažba bude provedena jako replika původní historické dlažby.
Zásadní úpravou projdou centrální pokladny pro prodej jízdenek a informační centrum. Cestující nově zakoupí jízdenky od všech přepravních společností na jednom místě, což dosud nebylo možné. Celkově dojde ke zpřehlednění prostoru a jeho vizuálnímu sjednocení. Ústřední pokladny proto spojí černý pult s minimalistickým designem. Všechny toalety budou bezbariérové, nevidomým a sluchově postiženým pomohou nové orientační systémy. Celý prostor ohlídají bezpečnostní kamery.
Novou podobu interiéru navrhl architektonický ateliér A8000, který má bohaté zkušenosti s dopravními stavbami. „Historické části nádraží renovujeme s respektem a nové budujeme s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve vzájemné harmonii. Právě takový přístup je nám nejbližší. Největší důraz klademe na zjednodušení pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být jednoznačně přehledný a funkční. Provoz nádražní budovy byl totiž poněkud nečitelný a pokladny jsou rozptýlené na několika místech,“ řekl architekt Pavel Kvintus z ateliéru A8000.
Klíčovou myšlenkou návrhu je propojení nádraží s městem. Novinkou bude restaurace se zahrádkou na peroně, která oživí dnes nevyužívaný prostor za nádražím. Cestující si tak vychutnají oběd či večeři s výhledem na vlaky. Exteriér s interiérem propojí nové celoprosklené dveře.
Hlavní nádraží patří k architektonickým dominantám Plzně. Budova je postavena v renesančním a secesním slohu. Na rozdíl od většiny výpravních budov v České republice stojí uprostřed kolejiště. Výpravní budova je od roku 2000 památkově chráněna. Cena zhotovitele za rozsáhlou modernizaci nádraží je přibližně 667 milionů korun.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV