Myšlenka rychlodráhy vznikla už v roce 2019, kdy Správa železnic zadala vypracování studie proveditelnosti. Samotný projekt pak Centrální komise Ministerstva dopravy schválila v únoru roku 2023. Hned v dubnu se pak sešli i starostové obcí, kterých by se stavba týkala. Od té doby ale nic nenaznačovalo tomu, že by se projekt posunul dál. Místostarosta Kacetl si proto na začátku roku sjednal k této otázce schůzku na ministerstvu dopravy. „Jednal jsem s ředitelem odboru strategie. Jak jsem zjistil, v posledním období bohužel nebyl náš projekt pro ministerstvo prioritní. Oproti původním plánům jsou tak nyní jednání ve skluzu asi dva roky,“ popsal aktuální situaci místostarosta.
Závidíte Spojeným státům jejich prezidenta Donalda Trumpa?Anketa
Navrhovaná rychlodráha by měla ve směru od Znojma využít stávající trasu přes Hodonice a Božice k Hrušovanům nad Jevišovkou. Od Šanova je pak plánován zcela nový úsek vedoucí okolo Litobratřic, Troskotovic a Pohořelic k Unkovicím, kde by se napojila na projektovanou trať z Vídně do Brna. „Nový úsek rychlodráhy na sever od Hrušovan nad Jevišovkou se dotýká obcí, které ji nemají zanesenou ve svých územních plánech. Právě proto se před dvěma lety konala jednání se starosty dotčených obcí, aby mohli vznášet připomínky a náměty. Jejich prověření a případné zpracování alternativních návrhů trasy se pak předpokládalo do podzimu roku 2023. Aktuálně Správa železnic počítá s termínem v polovině tohoto roku,“ vysvětluje zdržení Kacetl. V nejbližší době by se tak měla znovu rozjet jednání s dotčenými obcemi. „Naším cílem je maximálně pomáhat s urychlením procesu příprav, proto jsem na schůzce v Praze panu řediteli tlumočil naši snahu zprostředkovávat příslušná jednání,“ dodává místostarosta.
Ve chvíli, kdy budou požadavky obcí vypořádány, požádá Správa železnic Krajský úřad Jihomoravského kraje o aktualizaci krajského územního plánu, poté pak přijdou na řady změny územních plánů dotčených obcí. „Změna územního plánu je již ze své podstaty procesně složitá záležitost, která si žádá nějaký čas. Nemůžeme ale dopustit, aby se další nezbytné kroky k modernizaci železniční sítě na Znojemsku nadále odkládaly a zdržovaly, jako se tomu stalo nyní,“ říká Kacetl a dodává: „Je totiž nutné připomenou, že pokud pomineme trať ze Znojma směrem na Vídeň, proběhly zásadní opravy železniční sítě na Znojemsku naposledy v 80. letech minulého století.“
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV