Situaci popisuje pardubický poslanec Martin Kolovratník: „Ministerstvo dopravy před několika týdny zadalo zpracování tzv. Studie proveditelnosti. Jedná se o úvodní materiál, který navrhne optimální trasu a také zhodnotí ekonomický přínos trati. Protože ve směru na Drážďany počítáme s velkým tunelem pod Krušnými horami, bude stavba velmi drahá. A proto ji musíme mít odsouhlasenou i německým Bundestagem.“
Přípravu vysokorychlostní železnice má u nás v kompetenci státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta má uzavřené oficiální strategické partnerství jak s německou, tak s rakouskou železnicí. A právě při dalším kole pracovního jednání na začátku června přišla dobrá zpráva z Německa. Potvrzuje, že na německé straně bylo oficiálně ukončeno posouzení ekonomiky trati Praha – Drážďany s kladným výsledkem. Na základě toho předloží spolkové ministerstvo dopravy návrh do Bundestagu, aby byla tato trať zařazena mezi nejvyšší priority.
Martin Kolovratník upřesňuje, co přesně to znamená: „Stavby v německém systému mají nejdříve status tzv. „potencionální akce“. Pokud proběhne kladně ekonomické posouzení, je daná stavba navržena ke schválení v Bundestagu. Mám radost z toho, že námi zmiňovaná vysokorychlostní trať získá v Německu dokonce nejvyšší hodnocení – priorita 1, stavby naléhavé potřeby!“
Lze předpokládat, že hlasování o této stavbě proběhne v září letošního roku a stavba první vysokorychlostní trati v Česku se tak opět přiblíží ke své realizaci. A jaké jsou další kroky na české straně? Poté, co Poslanecká sněmovna přijala 2. března klíčové usnesení, ve kterém dává vládě jasné úkoly, běží přípravy plným proudem. Na SŽDC byl založen speciální „vysokorychlostní tým“ odborníků. Již je vypsána studie proveditelnosti na další trať Praha – Brno – Břeclav a ministerstvo dopravy finišuje, aby uzavřelo smlouvu se zahraničním strategickým poradcem. Tím se má stát technický ředitel britského projektu vysokorychlostní železnice – Highspeed 2 – profesor Andrew McNaughton.
Všechny zmíněné legislativní kroky během posledních měsíců inicioval právě místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Martin Kolovratník. Jako rodák z Pardubic – města Jana Pernera – tím chce navázat na dobrou tradici českých železničních vizionářů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV