Bartoň (Piráti): Chceme jasná pravidla přijímacích zkoušek na střední školy

03.03.2019 12:15 | Zprávy

Vláda definitivně ukončila debatu o zavedení minimální bodové hranice (cut-off score) v rámci přijímacích zkoušek na střední školy, která měla dle Asociace krajů snížit neúspěšnost u maturit a zvýšit úroveň vzdělávání.

Bartoň (Piráti): Chceme jasná pravidla přijímacích zkoušek na střední školy
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Pirátská vlajka

Namísto mediálních výkřiků by vláda měla co nejdříve zahájit seriózní diskusi nad podobou přijímacích zkoušek a maturit. Revizi přijímacích zkoušek a státní maturity MŠMT prozatím poměrně úspěšně oddaluje a situaci z hlediska zajištění systémovosti dlouhodobě neřeší.

Nízká úspěšnost žáků u přijímacích zkoušek na střední školy stejně jako i neúspěch u státní maturitní zkoušky signalizuje problém, jehož řešení nespočívá v „ošetřování“ následků, ale v léčení příčin. Zavádění restriktivních opatření v podobě minimální bodové hranice situaci nijak nevyřeší. Ta naopak mohou být z dlouhodobého hlediska kontraproduktivní. Obdobná opatření by totiž mohla poměrně snadno vést k nárůstu nerovného přístupu ke vzdělání a omezit sociální mobilitu ve společnosti.

Namísto tvrdých a plošných opatření, která srazí dospívajícího člověka dřív, než zjistí, jaké povolání by chtěl vykonávat, žádám o účinnější diagnostiku příčin neúspěšnosti. Každý rok provázejí přijímací zkoušky i státní maturity diskuse o obsahových a často se opakujících chybách. Revize nastavení testů by měly zohlednit to, co je cílem testů a přesně definovat to, co se má ověřovat a měřit. Takový systematický přístup ale ministerstvu chybí.

Z dosavadních výsledků je evidentní, že současné nastavení testů je spíše než pro gymnazisty problematické pro žáky, kteří mají zájem o studium maturitního oboru na střední odborné škole. Nemůžu se proto ztotožnit s tvrzením, že problém tkví pouze v nedostatečné přípravě žáků. Z těchto důvodů je třeba soustředit pozornost na kvalitu vzdělávání a nastavení testů tak, aby plně reagovaly na cíle a obsah vzdělávání. Jinak budeme svědky různých sociálních experimentů, které nepřispějí k řešení problému v jeho základech.

Lukáš Bartoň

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Semelová (KSČM): Všeobecné vzdělávání je mnohem levnější než odborná příprava

4:31 Semelová (KSČM): Všeobecné vzdělávání je mnohem levnější než odborná příprava

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na návrhy změn poslankyně ODS Renáty Zajíčkové v systém…