Děkuji za slovo, pane předsedající. Když vláda pronášela své programové prohlášení, tak jsem byl rád tomu, že konečně máme vládu, pro kterou je vzdělávání jedna z priorit, které chce plnit, a jak vidíme na našem rozpočtu, tak i rozpočet v oblasti školství je značně navýšen. Bohužel není to pro vládu priorita hlavní. Za Piráty mohu říct, že pro nás to hlavní priorita je, takže bych se rád vyjádřil k rozpočtu ohledně Ministerstva školství. Již dva měsíce se zde bohužel marně snažím zařadit na program jednání usnesení, které jsme jako Poslanecká sněmovna takřka jednotně přijali k minulému rozpočtu. Toto usnesení se týkalo platů učitelů a s dovolením bych vám rád připomněl bod 2 a) tohoto usnesení, kdy Poslanecká sněmovna doporučila vládě, aby od 1. září 2018 zvýšila platy učitelů o 15 % a ostatních pracovníků ve školství nejméně o 10 % pro dosažení průměrného platu učitele 130 % průměrné mzdy ve státě nejpozději v roce 2020.
Rád bych toto řešil ve vyhrazeném bodě, který jsme měli, nicméně i pan ministr školství byl velice rád, že by mohl promluvit k tomuto, říkal mi, že se těší na tuto debatu, bohužel vládní poslanci nedovolili zařazení tohoto bodu, tak to musím otevřít zde.
Jak všichni víme, od 1. září se nic nestalo. Nevíme proč, ačkoliv pan premiér ještě v dubnu sliboval, že od 1. září to bude. Včetně i tiskového prohlášení jeho mediálního poradce Marka Hanče, kdy uvedl, že pan premiér toto slibuje i každé návštěvě, co přijde na exkurzi na Úřad vlády, a uvedl to i pro některá média.
Bohužel, od 1. září nedošlo k navýšení platů, ale máme příslib, a ve státním rozpočtu to je vidět, že dojde k navýšení od 1. 1. 2019. Slibuje se 15 % pro pedagogy. Jak jsem byl teď na konferenci školství 2019, tak to bude spíše 10 %. Deset procent půjde totiž do tarifů, to přijde přímo těm pedagogům. A 5 % možná půjde pedagogům, pokud jim to kraje přepošlou. Těch 5 % půjde na kraje a pravděpodobně pak vzhledem k tomu, že tady ani pan premiér ani pan ministr školství není, tak paní ministryně financí jestli mě doplní, jestli mají zkontrolováno, že kraje pošlou i těch 5 %, aby byla naplněna ta proklamace 15 % do platů učitelů.
Proč platy učitelů? Platy učitelů byly dlouhodobě podfinancovány. Pokud se máme zabývat kvalitou vzdělávání, kvalitou školství, tak nejdříve musíme mít tam kvalitní zaměstnance. Musíme mít kvalitního člověka, který nám bude zprostředkovávat kvalitní vzdělávání. Proto platy učitelů. Asi za podprůměrnou mzdu moc kvalitních učitelů neseženeme. Teď se nechci dotknout učitelů, kteří jsou v současném školství. Musím říci, že někteří tuto profesi berou jako své poslání a byli by tam i za polovinu průměrné mzdy. Ale myslím, že bychom se takto k vlastním učitelům chovat neměli a měli bychom zvýšit jejich platy nad průměrnou mzdu.
V současné době je průměrná mzda učitele skoro srovnatelná s průměrnou mzdou ve státě a následným zvýšením v roce 2019 bude tato mzda nadprůměrná. Bohužel, mluvím o průměrných platech. Některé platy můžou být jinak. Co však nevidím, je to, že tento trend bude ve školství pokračovat, že zachováme jejich výši platů. Další bod 115 je rozpočtový výhled, kde vláda de facto přiznává, že v žádném případě v tomto pokračovat nechce. Prostředky jsou stále na stejné úrovni, co pro rok 2019 i pro rok 2020, 2021. De facto tím přiznává, že nehodlá naplnit ani požadavek Poslanecké sněmovny ani vlastní programové prohlášení.
Když jsem tak jezdil po kraji na počátku roku, viděl jsem billboardy - přidáme učitelům. Tyto billboardy byly vládního hnutí ANO. Ale byla to taková klamavá reklama. Přidáme učitelům, ale kterým? Protože o zvýšení v kapitole Ministerstva školství pro rok 2019 je o přidání učitelům - pouze státních škol a pouze těch regionálních, tedy základních a středních. Již se více nemluví o platech vysokoškolských učitelů, ačkoliv jsou to učitelé a kupříkladu na pozici odborný asistent na mnoha školách jsou tarify na průměru 55 % průměrné mzdy v ČR, což považuji za tristní. A samozřejmě vysoké školy mají vlastní rozpočet. Mají vlastní mzdovou politiku. A určitě mě tady některý z bývalých rektorů to potvrdí, že mají vlastní politiku. Nicméně pokud nepřidáme do kapitoly, ze které vysoké školy mohou zvýšit tyto platy, tak tím říkáme, že se to jich netýká. Takže se to týká pouze regionálních učitelů, a to těch, kteří jsou ve státním školství, protože soukromé a církevní školy těch se toto zvýšení také netýká. Oni totiž mají to navýšení až s ročním zpožděním. Proto jsme předložili některé pozměňovací návrhy. Jednak k tomu, aby byla navýšena kapitola v oblasti vysokých škol právě na platy učitelů na vysokých školách a zároveň také to, že jsme se připojili k návrhu, aby byla navýšena položka i pro soukromé a církevní školy, aby nemusely čekat rok opožděně, než se jim zvýší prostředky, které mají na mzdy.
Ještě jednou říkám, že to, že mohly být tyto platy zvýšeny již od tohoto 1. září, bylo možné. Bohužel, jak jsem se dozvěděl při interpelacích, vláda o našem usnesení z minulého roku vůbec nejednala. Na vládě toto nebylo předneseno. A tudíž ani vláda nemohla hledat prostředky proto, aby byly platy zvýšeny od 1. září. Proto budou zvýšeny až od 1. ledna. A dále bych se i připojil k... Toto usnesení, které jsem četl, bylo usnesení, které předkládal školský výbor. A školský výbor opět předkládá doprovodné usnesení, které plně podporuji, a které mluví o tom, jak budou dále navyšovány prostředky do školství. A hlavně je tam nádherná cílová položka, a to je 5 % HDP do vzdělávání. Pěti procenty HDP bychom se dostali ve srovnání u OECD k okolním zemím, kupříkladu Rakousko. A tyto peníze již nejsou, již by nebyly pouze na platy učitelů, ale hlavně do systému kvality vzdělávání, v řízený systém kvality vzdělávání pedagogů, aby oni mohli poskytovat kvalitní vzdělávání, které nám tady tak trochu stagnuje, tak trochu chybí. Tak právě prostředky na to, abychom zvýšili kvalitu vzdělávání, dalšího vzdělávání pedagogů, kvalitu vzdělávání pedagogů v přípravě na pedagogických fakultách. Na to je potřeba mnoho prostředků, které je potřeba najít ve státním rozpočtu.
A v současné době jsme jedna z posledních zemí OECD ve srovnání v žebříčkách, která na tyto prostředky do školství, do vzdělávání nedává. To znamená, rád bych podpořil doprovodné usnesení. A rád bych podpořil i kupříkladu pozměňovací návrh své kolegyně ze školského výboru paní poslankyně Valachové, která se zabývá i příplatky za třídnictví. Upřímně řečeno, vzhledem k tomu, že nedošlo k navýšení platů od září, těm učitelům to dlužíme. Pojďme jim to vrátit alespoň touto formou. Aspoň trochou navíc, že jsme si vědomi toho, že už od září jim mělo být přidáno. Slibovali jsme jim to, nedalo se jim to. Pojďme jim aspoň přidat touto formou nějaké peníze navíc. Děkuji.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV