Když komplikovaný stavební zákon nezvládne jeden úřad, přidej mu ještě superúřad.
Vysoké ceny bydlení, nejistota při získávání hypoték, doba čekání na stavební povolení delší než v Kamerunu nebo Tanzanii. To vše by měla vyřešit novela stavebního zákona, jejíž podstatnou část tvoří zřízení nového centrálního stavebního megaúřadu s 13 tisíci úředníky. Autoři této novely tedy nechtějí jít cestou zjednodušování, digitalizace a přiblížení řešení problémů radnicím a lidem, ale mají za to, že situaci vyřeší další, centrální úroveň rozhodování.
Chtěl bych připomenout, že za vlády ODS (2010-2013) klesla délka stavebního řízení na 120 dnů, po nastoupení koalice ANO a ČSSD v roce 2013, byla chvíli stálá, v roce 2015 stoupla na 143 dnů. Ovšem v roce 2016 se zvedla na 247 dnů a tam jsme plus minus dodnes. V roce 2018 to dorazila vládní novela (ANO, ČSSD, KSČ), která přinesla například nutnost stanovisek orgánů územního plánování ke každé stavbě.
Takže za šest let bez ODS se doba stavebního řízení zvedla ze 120 dnů na 246 dnů a Česká republika klesla někam na 157. místo světových žebříčků v délce stavebních řízení. Z těchto údajů teoreticky vyplývá, že by v podstatě stačilo vrátit legislativu zpátky, minimálně do stavu v roce 2015 a ještě lépe do roku 2012.
Dalším zjevným zjištěním je, že centrální orgán s miliardovými náklady je možná výhodný pro lobbisty, kteří nemusí obíhat okresy a kraje, ale jinak bez něj systém do roku 2015 fungoval docela dobře.
Stavební zákon, který dnes prošel hlasy ANO, SPD a 3 sociálních demokratů je špatný. Chceme-li se skutečně dočkat zkrácení a zjednodušení stavebního řízení, bude nutné ho po volbách na podzim změnit.
Převzato z Profilu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV