Ministr Bek: Je třeba vždy brát v úvahu ekonomický kontext

21.11.2024 18:09 | Monitoring

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 21. listopadu 2024 – reakce na připomínku poslankyně Berkovcové k písemné odpovědi na interpelaci k dopadům podfinancování školství na budoucnost České republiky

Ministr Bek: Je třeba vždy brát v úvahu ekonomický kontext
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr školství Mikuláš Bek (STAN)

Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci,

dovolte mi reagovat na interpelaci paní poslankyně Berkovcové ve věci dopady podfinancování školství na budoucnost České republiky. Úvodem bych rád zmínil, že Ministerstvu školství rozhodně nechybí vámi zmiňovaných 53 miliard korun oproti roku 2020. Naopak, rozpočet se od roku 2020 zvýšil z 227 miliard korun na téměř 291 miliard korun pro rok 2025, tedy o celých 64 miliard korun.

K tvrzení o údajném deficitu ve srovnání s průměrem OECD, který má činit 92 miliard, bych rád sdělil, že tato částka nemá věrohodnou oporu v dostupných datech. Pokud toto jste schopna spočítat, prosím o zaslání vašich propočtů, rád se podívám, na základě čeho jste k této částce dospěla. Rád bych zde jen podotkl, že výdaje na vzdělávání u nás zahrnují jak rozpočet ministerstva, tak i příspěvky obcí a krajů, které jsou povinny přispívat do školství ze svých prostředků, to je potřeba při počítání výdajů na vzdělávání také reflektovat.

Aktuální porovnání s průměrem zemí OECD zatím není možné provést, protože aktuální data z těchto zemí nejsou k dispozici. Jak víte, poslední dostupné údaje OECD jsou z roku 2021. Podle těchto údajů OECD byly průměrné veřejné výdaje na vzdělávání v zemích OECD v roce 2021 na úrovni 4,2% HDP. Podle dat téže organizace byl v roce 2021 podíl České republiky na úrovni 4% HDP.

Zdůrazňuji, že v tuto chvíli není známo, jaký průměrný podíl bude dosažen v zemích OECD v roce 2025 a není tak zřejmé, zda bude pozice České republiky v roce 2025 nad průměrem či pod ním. Není tedy možno v žádném případě konstatovat, že je financování českého školství v současnosti za mezinárodním standardem. Jelikož mezinárodní organizace používají odlišné metodologie pro výpočet poměru veřejných výdajů na školství vzhledem k HDP, odchyluje se také Česká republika ve srovnání různých mezinárodních organizací od průměru různě, někdy více, někdy méně.

Pro mne je dnes zásadní to, že se díky úspěšnému výsledku vyjednávání letošního rozpočtu Ministerstva školství podařilo obrátit trend poklesu veřejných výdajů na školství vzhledem k HDP, a to velmi pozitivně, mimo jiné to umožnilo dohodnout se s odbory na navýšení tarifů pedagogických pracovníků o 7 %, tedy výrazně více, než je tomu v jiných oblastech veřejné sféry. S oživením ekonomiky v dalších letech očekávám pokračování tohoto pozitivního trendu i v dalších rozpočtových vyjednáváních.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Fialova vláda z lidí dělá neplnoprávné občany závislé na státu

20:06 Okamura (SPD): Fialova vláda z lidí dělá neplnoprávné občany závislé na státu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k chudnutí obyvatel.