Bezecný (KDU-ČSL): Rozhazování veřejných zdrojů je alarmující

02.08.2016 15:05 | Zprávy

Nehospodárnost nakládání s veřejnými zdroji je stále více do očí bijící. Podporují se projekty o které nikdo nestojí, financuje se poradenství, jehož účel je zastřen tajemstvím. Dotační system potřebuje zásadní transformaci.

Bezecný (KDU-ČSL): Rozhazování veřejných zdrojů je alarmující
Foto: KDU-ČSL
Popisek: Logo KDU-ČSL

Nehospodárnost nakládání s veřejnými zdroji je stále více do očí bijící. Z veřejných zdrojů jsou podporovány různé obskurní organizace, jejichž činnost nepřináší žádný společenský prospěch, a které jsou zřizovány jen proto, aby se někteří jednotlivci mohli přiživovat na tzv. dotačních zdrojích. Realizují se investice, školení a akce, které nikdo nepotřebuje, nikdo o ně nestojí a nikdo je nenavštěvuje, které však spotřebovávají miliony. Statisíce korun se vkládá do propagační činnosti, jejíž efekt je minimální ne-li přímo nulový. Podporují se aktivity, které přinášejí větší efekt organizátorům (samozřejmě v podobě vysokých odměn) než těm, kterým jsou určené. Vydají se miliardy na poradenství a neví se, čeho se mělo dosáhnout. Na zelené louce vznikají nové zbytečné instituce, které budou do budoucna představovat další zatížení veřejných rozpočtů, aniž by naplňovaly deklarovaný prospěch. A to všechno za zdroje odváděné daňovým poplatníkem eráru. Vyplývá to ze zjištění kontrol prováděných v některých veřejných institucích Nejvyšším kontrolním úřadem.

Ve stejné době, kdy ke každoročnímu rituálu eráru patří krokodýlí slzy nad tím, jak nám naši občané stárnou a jak musí vyplácet více peněz z důchodových rozpočtových položek. A kdo na ty důchodce bude dělat? A k tomu hraběcí rady abychom si více ukládali na různé soukromé důchodové účty, které nám ovšem nepřináší téměř žádný úrokový užitek. To vše s poučením, aby se dnešní zaměstnanci, ale i živnostníci, připravili na to, jak nízkou životní úroveň jim bude nešťastný stát po jejich odchodu do penze moci garantovat.

Čas na přijetí zásadních kontrolních mechanismů a zpětných vazeb už dávno minul. Veřejná správa je uzavřený svět sám pro sebe, nebývale nabobtnalá a spotřebovává stále více zdrojů, aniž občanovi poskytuje relevantní služby v odpovídající kvalitě. A je vlastně občan stále ještě prvořadým objektem jejího zájmu? Někdy to vypadá, že si úřady ve své agendě vystačí samy se sebou a že my občané jsme jen dotěrný hmyz, který jim bere čas na důležitější „státotvorné úkoly a procesy“. 

K těm patří třeba tzv. proces rozdělování dotací. Opravy silnic už nejsou podporovány podle strategické důležitosti a významu pro dopravní systém, o čemž by musel samozřejmě někdo fundovaný rozhodnout, ale podle schopnosti žadatele „sestavit“ lepší projektovou žádost, podle schopnosti „najít si někoho, kdo to umí psát“. A tak se za veřejné zdroje opraví silnice z Horní dolní do Dolní horní, kde jaktěživ nikdo nepojede, ale na hlavních tazích kodrcáme na nekvalitním asfaltu z doby komunistického šlendriánství. A tak se vydá na reklamní kampaň na zvýšení spotřeby tuzemských sladkovodních ryb 178 milionů korun, přičemž jejich spotřeba nadále utěšeně klesá, možná úměrně s růstem jejich cen. A tak si prostřednictvím dotací financujeme z našich daní rozkvět alternativních zdrojů energií, abychom byli vzápětí odměněni jejich rostoucími cenami. A co roste ruku v ruce s přibýváním dotačních titulů je „důležitost“ institucí přidělujících příslušné finanční zdroje, samozřejmě spojená s tisícihlavým nárůstem administrátorů, kontrolorů, manažerů, asistentů, konzultantů, poradců, školitelů, vykladačů projektové mantry a dalších podobných pozic.

A protože všechny dotační tituly jsou časově omezené, k zaklínadlům postmodernismu se přidalo  úsloví „musíme čerpat“ a „musí se vyčerpat“, což v překladu znamená utratit v dané časové periodě z veřejných zdrojů co nejvíce peněz na cokoliv, jen abychom nemuseli dotaci vracet buď do státního rozpočtu, nebo do rozpočtu Evropské unie. A v novinách se dozvídáme, kolik se nám podařilo z té které položky vyčerpat a příslušný úřad a jeho personál je hodnocen za to, jak „úspěšný“ při tzv. „čerpání“, to je rozhazování našich peněz, byl.  A tak se školí, inovuje, diskutuje, jezdí, vzdělává, evaluuje (dříve se říkávalo hodnotí), rekvalifikuje, nakupuje, odměňuje, vybavuje, organizuje, investuje, modernizuje, „vyvěšuje na web“ a nevím co ještě, peníze jsou doslova a do písmena projídány v rámci zbytečných konferencí, seminářů, setkání, jednání, sezení. A výsledky? Spotřeba sladkovodních ryb se ani za 178 milionů korun nezvýšila. Kvalita silnic patří stále k nejhorším v Evropě. Nově omítnuté fasády se drolí po prvním dešti. Kvalita absolventů škol trvale udržitelně klesá. Znalost cizích jazyků je slabá. Zaměstnavatelé si více a více stěžují na chybění základních sociálních dovedností uchazečů o zaměstnání jako jsou schopnost diskutovat, prezentovat, komunikovat, přít se, napsat dopis nebo sečíst útratu v obchodě. Budovy, které si neopravil soukromý majitel sám, zůstávají v dezolátním stavu. Konkurenceschopnost malých a středních podniků je až na výjimky nadále nízká. V roce 2015 výzkumníci z České republiky získaly 6 ERC grantů (granty u prestižní Evropské vědecké rady) zatímco britští 1215. Zájemců o technické vzdělání nepřibývá. Železnice je pomalá jako dříve a počet zpožděných vlaků se nesnížil. A životní prostředí? Stačí přejet hranice do Rakouska a uvidíte sami.  A kolik že těch miliard bylo rozfofrováno? To by byly důchody.

A kolik dalších miliard bude zapotřebí na povinné financování udržitelnosti všech těch zbytečných projektů? Důchodci budou plakat radostí.

O vyšších penzích se nám může jen zdát, za to se však můžeme dále vzdělávat nebo třeba obdivovat různá reprezentativní ptačí hnízda, která si z našich daní někteří velcí ptáci s úspěchem staví. Holt komíny už jim zřejmě nestačí.  

Netvrdím, že dotační politika by neměla mít své místo v rozpočtové politice státu. Jedná se o standardní nástroj finanční podpory, který využívá většina vyspělých zemí světa. V našich rukou se však stále více proměňuje v karikaturu, nad níž musí slzet smíchy nejen příjemci dotací, ale i sami poskytovatelé. Co jí zcela schází je více odbornosti, znalosti věci, logiky, zdravého rozumu a  vědomí, že jde o naše vlastní peníze, které by se daly využít potřebnějším a účelnějším způsobem. A další miliardy by se ušetřily na jejich administrativě, kontrolních procesech a povinné udržitelnosti neudržitelného.

Stát tu přece není od toho, aby projídal zdroje, které od nás vybere, ale aby nás chránil a usnadňoval nám život. Zatímco projídat se naučil rychle a jeho apetit je téměř nenasytný, to druhé více a více vázne a drhne. Migrační krize je toho viditelným příkladem. Je zapotřebí mu důrazně připomenout, že zájmy nás občanů mohou být někde jinde a že si využití našich peněz představujeme jinak. Varování můžeme poslat třeba už v krajských volbách.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Jiří Mašek byl položen dotaz

Jak navrátit důvěru lidem ve stát?

Jestli vám rozumím správě, za poklesem důvěry lidí ve stát vidíte působení této vlády. Podle mě je teda problém mnohem hlubší a přesahuje tuto jednu vládu, ale spíš by mě zajímalo, jak budete chtít tuto důvěru obnovit? A divíte se, že lidí státu nevěří, když se většina z nás má stále hůř, i když řád...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nepil (ANO): Vláda chce hodit starostům na krk i špatně placené školní kuchařky

18:02 Nepil (ANO): Vláda chce hodit starostům na krk i špatně placené školní kuchařky

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k platům nepedagogických pracovníků ve školství.