Ministerstvo dopravy v čele s ministrem Ťokem překročilo svým podpisem smlouvy na výběr mýta s firmou Kapch během nedělního oběda další Rubikon. Téměř v přímém přenosu jsme mohli vidět, jakým pokoutným způsobem lze obejít smysl zákona a eliminovat „otravnou“ konkurenční firmu. Pokud budou podobným způsobem postupovat občané a firmy, projde jim to také?
Kdybych tímto šibalským způsobem postupoval při uzavírání smluv v Náchodě, ještě ten večer čelím trestnímu oznámení, ráno by mě zastupitelstvo odvolalo z funkce a do své kanceláře bych se už nedostal. V případě, že tak postupuje ministerstvo spravované hnutím ANO je vše v pořádku a podepsání smlouvy je vydáváno za úspěch.
Vyjednávání o nové podobě smlouvy bylo podle vyjádření tiskového mluvčí ministerstva dopravy prý velmi intenzivní a „práce běžely i o víkendu“. Jsem přesvědčen o tom, že pokud by ministři dopravy za hnutí ANO pracovali takto intenzivně také na přípravě otevřeného výběrového řízení na nového provozovatele mýta, určitě by ho stihli připravit a Česká republika by kvůli pokračování nevýhodné spolupráce s Kapschem nepřicházela o miliardy.
Uzavírání smlouvy na základě jednacího řízení bez uveřejnění o víkendu není standardní postup. Ministerští úředníkům nezbývá než ujišťovat veřejnost, že uzavření smlouvy prý proběhlo podle zákona. Posouzení není na mě, ale na právnících. Já jsem si v této souvislosti vybavil citát římského filozofa Senecy, který říká: co nezakazuje zákon, to zakazuje stud. Na ministerstvu dopravy Senecu určitě nečetl ani ministr dopravy Ťok, ani jeho náměstek Kopřiva, který smlouvu podepsal. Bohužel.
Na závěr je důležité připomenout, že firma SkyToll, kvůli které se jednalo a podepisovalo o víkendu, zveřejnila již v březnu letošního roku svůj návrh na provoz mýta, který byl ve srovnání s dnešními náklady na provozování systému firmou Kapsch bez jakéhokoliv jednání s nimi přibližně o 20 % levnější. Takže je na místě otázka: Nedalo se jednáním s konkurencí dosáhnout lepší ceny a ušetřit další stovky milionů? A odpověď?
Autor je odborný mluvčí ČSSD pro oblast dopravy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
Co myslíte, že bude s budoucností Evropy a tedy i naší?
Jestli budeme jediný, kdo se bude snažit o ,,zelenou politiku"? A jaký to má význam pro životní prostředí, když se o ochranu klimatu budeme snažit jen my? Vždyť v porovnání třeba s USA nebo Asií jsme pidi světadíl.
Další články z rubriky
15:15 Jiří Kobza: Započala éra rozumu?
Jeden nemusí být zrovna fanatickým stoupencem politického stylu Donalda Trumpa, ale nikdo mu neupře,…
- 22:01 Fiala (SPD): Kdo by nechtěl přihrát malou domů (velkému) spojenci?
- 20:03 Čunek (KDU-ČSL): Jak se stát silnými, když vychováváme k slabosti?
- 18:05 Kordová Marvanová: Zásadní chyby v zákoně o cestovním ruchu, který zavádí registr e-Turista
- 16:02 Šlachta (Přísaha): Malé školy se mohou ocitnout v existenčních problémech
- 14:04 Maláčová (SOCDEM): Pravice nás chce dostat zpět do 19. století