Červenka (Svobodní): Kdo vlastně všechno na Slovensku prohrál?

06.03.2016 14:30 | Zprávy

Z tohoto úhlu pohledu je první poražený úplně jasně čnící: jsou jím agentury zkoumající veřejné mínění.

Červenka (Svobodní): Kdo vlastně všechno na Slovensku prohrál?
Foto: red
Popisek: Logo Strany svobodných občanů

Ve chvíli, kdy píši tento článek, je na Slovensku sečteno přes 95 % hlasů a média již vydávají komentáře a reakce politiků. Protože mne má zkušenost nabádá k ostražitosti před těmito dvěma skupinami vykladačů reality, pokusím se upozornit na některé rezultáty právě proběhlých slovenských  parlamentních voleb, kterým nebyla z nějakého důvodu věnována náležitá pozornost.

Je zvykem soustřeďovat pozornost na vítěze voleb. Neméně zajímavé je však analyzovat, kdo volby prohrál a nezapomenout přitom, že volebními hráči nejsou pouze o hlasy usilující strany, nýbrž i agentury strany na volby připravující, agentury pro výzkum veřejného mínění – připravující/manipulující voliče a média, která samozřejmě přesto, že se snaží tvářit nezaujatě, mají ve volbách „své koně“, minimálně proto, že i každý jednotlivý novinář, političtí komentátoři zejména, je v nějakém politickém vidění ukotven.

Z tohoto úhlu pohledu je první poražený úplně jasně čnící: jsou jím agentury zkoumající veřejné mínění. Ví vůbec někdo, kde berou svá data? Vždyť jim výsledky nevycházejí o desítky procent! Chcete konkrétní příklad? Tady je: agentura Phoenix s pírkem ve znaku zveřejnila v poslední možnou chvíli před volbami následující výzkum preferencí (data prý sbírala ve dnech 15.2.-22.2.2016): http://www.parlamentnilisty.cz/profily-sprava/user-data/06B091AE/file/113390-Phoenixresearch-SK-preferencie-02-III-2016-(LQ-PDF).pdf Co dodat… Snad jen: „To se na to vážení odborníci raději vy…, však víte.“ Co asi říct pekaři, který místo housek upeče kaizerky či instalatérovi, který namontuje baterii kohoutkem vzhůru.

S prvním poraženým logicky souvisí i druhý – média hlavního proudu a další – strany, kterým agentury pro manipulaci veřejným míněním, o nic jiného očividně nejde, predikovaly na základě dat vycucaných odkudsi úspěch. Médiím nechci křivdit, vycházela z „dat odborníků“, ale na můj vkus tomuto klamu až příliš podlehla.

A to zejména v případě hlavního poraženého mezi politickými stranami – strany Sieť. Kdepak asi udělali soudruzi výzkumníci/odborníci příslovečnou chybku? Nemohu se zbavit dojmu, že hlavním důvodem takto nadhodnocených preferencí, které se před volbami stávají velice žádaným PR, je fakt, že právě Sieť byla na Slovensku z alespoň trochu relevantních stran jedinou, která byla nakloněna „evropskému řešení“ imigrantské krize.

Že mezi poražené patří i Ficův Směr, se asi nikdo nemůže divit. Po čtyřech letech prakticky monopolního vládnutí si preference nemůže udržet žádná ve své podstatě populistická strana, protože její předvolební sliby jsou nutně konfrontovány s povolební realitou. Dá se předpokládat, že další poražený slovenských voleb – prezident Kiska, který nyní bude prezidentem země, v jejímž parlamentu kromě marginální Sietě nebude strana, s níž by nalézal alespoň trochu shodu, sice pověří Roberta Fica coby předsedu vítězné strany sestavením vlády, leč myslím si, že to bude úkol pro alchymistu, najít na takto rozhádané politické scéně koaličního partnera.

Nejsem prognostik, ale odvážím se predikovat, že právě složitost sestavování nové vládní koalice odkryje na Slovensku dalšího a možná i největšího poraženého těchto parlamentních voleb. Tím dle mého je parlamentní systém demokracie, který se v takovýchto situacích, kdy je z různých důvodů prakticky nemožné sestavit funkční vládu, odhaluje coby méně praktický než systém prezidentský.

Do zapomnění se zřejmě ubírají dva další politické subjekty, tradiční politické strany, SDKÚ-DS a KDH. Že by předzvěst našich KDU a TOP 09?  Těžko srovnávat. Myslím, že o jejich propadu rozhodla změna v mediální oblasti: sociální sítě mají na výsledky voleb aktuálně daleko větší vliv, než si zatím připouštíme. A to je dobře, diskuse na nich je daleko svobodnější než diskuse v médiích cenzurovaná skrze politické názory majitelů a zaměstnanců médií.

To sebou samozřejmě přináší i riziko, že nová změna přinese nové problémy. Na Slovensku třeba s černými košilemi, které slovenský volič zřejmě nyní vnímá ve srovnání s „multikulturním obohacením“ jako menší riziko. To se ale může šeredně mýlit a příštím poraženým se může stát on sám, respektive svobodná mysl a demokracie.

Ale to teprve uvidíme příště, v nejbližším období na Slovensku nás, které politika zajímá, čeká velice zajímavé politické dění.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Konečná (KSČM): Kam kráčí nová evropská komise?

19:06 Konečná (KSČM): Kam kráčí nová evropská komise?

Včerejší slyšení Teresy Ribera, kterého jsem se účastnila, mě příliš neuklidnilo a nemělo by nechat …