Univerzity jsou situovány vesměs ve větších městech, kde měsíční příjem 10–12 tisíc korun čistého je zcela nedostačující.
Tato neutěšená situace vede velkou část doktorandů k tomu, aby si zajistili dodatečné příjmy zcela mimo obor. Výsledkem je, mimo jiné, i velmi nízká úspěšnost při dokončování studia, což v praxi znamená nejen neefektivní fungování vědeckého sektoru, ale také plýtvání veřejnými prostředky.
Velmi proto vítám, že předkládaná novela navyšuje minimální hranici stipendia na 1,2násobek minimální mzdy, což v současnosti znamená výši 22 600 Kč, tedy téměř dvojnásobek aktuální výše. Navíc je zde jasná vazba na minimální mzdu, a tedy garance postupného navyšování do budoucna. Toto zvýšení nebude mít dopady na státní rozpočet – dá se očekávat, že univerzity sníží počet přijímaných doktorandů a budou se moci zaměřit na jejich větší zapojování do vědeckých a výukových aktivit. Tím by se také měla zvýšit úspěšnost při dokončování doktorského studia.
Přesto jsme novelu VŠ zákona byli nuceni vrátit do Poslanecké sněmovny. Důvodem je v PS načtený pozměňovací návrh k tzv. „hlídáčkovnému. Ten je klasickou ukázkou toho, že na začátku byl zřejmě dobrý úmysl finančně pomoci studentkám a studenům, kteří se během studia stanou rodiči. Návrh byl ale připraven bez jakékoli konzultace s odbornou veřejností či ministerstvem, takže obsahuje celou řadu problematických bodů, např. nepřesné definice pojmů, nepodchycení zásadních věcí jako je multiplikace daného nároku, či nezajištění finančních prostředků.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV