Německo, Francie, Rakousko, ale i další státy zavádějí nová opatření v podobě zákonů o minimální mzdě, které narušují základní principy volného trhu. Německý MiLoG, francouzský Loi Macron i rakouský zákon se totiž vztahují na všechny pracovníky, včetně těch zahraničních, kteří tam po určitou dobu vykonávají své zaměstnání. Ti musí nyní pobírat alespoň tolik, kolik činí minimální mzda v dané zemi. Vůbec nejpalčivější je tento problém v případě řidičů mezinárodní dopravy. Na řidiče kamionů, kteří těmito zeměmi jen projíždí, se tyto zákony totiž paradoxně vztahují také. Dopravci musí navíc řidiče opatřit celou řadou dokumentů, a to přímo v daném jazyce. Pro naše dopravce tyto zákony neznamenají jen velký nárůst mzdových nákladů, ale i obrovskou administrativní zátěž. A fakt, že čeští dopravci ve skutečnosti řidičům vyplácejí mnohem více než je hodinová mzda díky dietám a kapesnému, už bohužel nikdo nezohledňuje. Přestože se tyto státy obhajují sociálními ohledy, je všem zřejmé, že skutečný důvod je jiný - vytlačit naše dopravce, kteří jsou schopni nabídnout nižší cenu, z trhů západních ekonomik. Zde už se nejedná jen o čirou diskriminaci českých firem, ale o jejich samotnou existenci.
Olej do ohně svým rozporuplným jednáním přilévá také Komise. Na jedné straně už přes dva roky zkoumá německý zákon pro podezření, že není v souladu s unijními předpisy, a přitom současně přichází s novými pravidly pro vyslané pracovníky, ty v sektoru dopravy nevyjímaje, která tato ochranářská opatření dále posvěcují. Princip „stejné mzdy za stejnou práci na stejném místě“, který Komise hlásá, je ale v praxi 28 odlišných pracovních trhů těžko proveditelný. Musíme samozřejmě chránit práva zaměstnanců a bojovat proti nelegálním praktikám firem. Přiznejme si však, že české firmy zkrátka nejsou schopny platit svým zaměstnancům stejné mzdy, jako jsou ty západoevropské. To je realita rozdílných ekonomik. A právě díky rozdílům v mzdových nákladech může Evropa zůstat konkurenceschopná.
Komise bohužel nedbá našich opakovaných apelů a svým pasivním přístupem pouze přiživuje půdu právní nejistoty pro naše firmy. Nezbývá nic jiného, než aby iniciativu převzaly členské státy. Česká republika se musí stát zvučným hlasem při vyjednávání směrnice o vysílání pracovníků v Radě a připravovaném silničním balíčku, který se bude zaměřovat i na sociální aspekty, a který by měl specifika vysoce mobilního sektoru dopravy zohlednit. O kompletním vyjmutí dopravy z působnosti těchto pravidel ovšem pravděpodobně nemůže být řeč.
Těší mne, že se tato problematika dostala na program posledního zasedání zástupců tripartity. Tuto iniciativu a aktivní přístup velmi vítám. Obávám se však, že zavádění podobných protekcionistických opatření na našem území, které tripartita navrhla jako jedno z možných řešení, není nejšťastnějším krokem. Oplácet západním zemím stejným metrem roztříštěnost na trhu nevyřeší. Naopak. Co potřebují evropské firmy je právní jistota a předvídatelnost. Pokud se začnou přidávat další a další země, bude to znamenat definitivní konec volného pohybu služeb v Evropě. Konec jedné ze svobod, na jejímž základu je Unie postavena. A to nemůžeme dopustit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
Rodina
To, že dítě pláče, když odchází náhradní maminka, myslíte, že je problém v nějakém pořadu? Není spíš v rodičích, kteří, jak je v pořadu často vidět, se o děti dostatečně nestarají? A než řešit zákaz pořadu, nebylo by spíš na místě se zabývat tím, že dost dětí žije v rodinách, které se jim dostatečně...
Další články z rubriky
10:21 Svobodní: Parodie na ochranu přírody klima nezmění
Reakce na veřejném facebookovém profilu strany na nové technologie, které mají vyrovnávat skokové zm…
- 9:15 SOCDEM: Výzva za celočlenské referendum o volební spolupráci
- 8:19 Rajchl (PRO): Soudruh Mikuláš Bek se nám utrhl ze řetězu
- 7:17 Zdechovský (KDU-ČSL): Rekonstrukcí stropu sv. Barbory začala další etapa obnovy kostelů
- 6:23 Piráti: Jedenácté boží přikázání - ututláš
- 4:31 Konečná (KSČM): Stáváme se opět závislými, akorát z druhé světové strany