Dočekal (Svobodní): Absurdity kolem aut

25.04.2021 7:37 | Zprávy

Zbytečná nařízení, nesmysly, které musíme zbytečně platit, kam se svět aut řítí a pár postřehů navíc. Taková erupce naštvání v sobotu večer. Uznávám, že to není homogenní – spíš by to vydalo na několik samostatných článků.

Dočekal (Svobodní): Absurdity kolem aut
Foto: archiv J. Dočekal
Popisek: Jan Dočekal

Někdo asi nechce aby lidé mohli jezdit auty. Zároveň také chce, aby se vlastnictví automobilu stalo nedostižným luxusem.

V pozadí vidím tendenci omezovat svobodu pohybu, podlehnutí naprosto nesmyslným pseudoekologickým argumentům, snahu dotáhnout bezpečnost ad absurdum a v neposlední řadě je to výsledek aktivit nevzdělaných primitivů, kteří nějakou náhodou okupují příslušnou židli v EU či v jednotlivých vládách a samosprávách a potřebují si dokázat svoji důležitost a celkově ospravedlnit smysl toho, za co jsou placeni. Jo a rádi nařizují ostatním co si mají myslet, dělat a za co utrácet své peníze. Pojďme si stručně ukázat pár absurdit, které jsou s automobilismem spojeny. Věřím, že by vás napadla celá řada dalších. Berte tento článek jako neutříděné postřehy od člověka, který je v autoprůmyslu sám zaměstnaný a ročně najede přes 60 tis. km (a má čisté bodové konto).

Takže se podíváme na nesmysly, které si musíme (budeme muset) povinně platit při koupi nového vozu. Za jaké skvělé vynálezy (které zhusta nechceme) nás v tomto případě EU nutí vyhazovat naše peníze?

– asistent pro udržování v jízdních pruzích (otravné, nepřesné, vypínám)
– povinná couvací kamera (já vážně umím couvat i podle zrcátek)
– vestavěný detektor alkoholu u řidiče s blokováním řízení (halooo pane, pojďte mi fouknout, jinak se nerozjedu. Dík.)
– povinné sledování tlaku v pneu (téměř nefunkční, prodraží přezouvání i o tisíce Kč)
– všechna nová auta musí mít možnost přijímat digitální vysílání DAB+
– automatický systém tísňového volání eCall (porovnal už někdo náklady na vývoj, výrobu, provoz atd. toho zařízení s počtem zachráněných životů???)
– s tím souvisí že každé auto musí mít pro tento systém extra napájení, GPS modul a integrovanou SIM kartu.
– pokročilý systém nouzového brzdění
– detekce únavy (haloo pane řidiči – dejte si kafe, jo!)
– systémy prevence rozptylování pozornosti (např. hlasové ovládání telefonu, rádia apod.)
– „černá skříňka“ – záznamové zařízení o nehodě.
– signalizace nouzového zastavení
– rozšíření zóny ochrany pro hlavy chodců nebo cyklistů na přídi vozu
– inteligentní asistent rychlosti, který informuje o překročení povolené rychlosti a dokáže ji automaticky snížit (vážně bezpečné – obzvláště při předjíždění)
– systém vyhodnocující okamžitou spotřebu a chování vozu (rozuměj řidiče) OBFCM, který tyto údaje o každém řidiči odesílá k dalšímu zpracování úředníkům v EU. Velký Bratr jak vyšitý! Údaje o provozu každého vozu se budou centrálně shromažďovat! Nejenže se dá zjistit, kde všude jsem byl, ale navíc barvitě vidím, že mi bude chodit daňový výměr a pokuta za to, že jsem v zimě 20 minut stál na místě a nechal si zapnuté v autě topení!
– pro auta nad 3,5t (zatím) pokročilé systémy, které dokáží rozpoznat chodce a cyklisty v těsné blízkosti
– atd. atd.

Vývoj a výroba všech těch povinných nesmyslů stojí astronomické částky, které ve výsledku platí koncový uživatel. Aby nedošlo k omylu – nic proti těmto věcem nemám, ale ať si je dobrovolně koupí jako doplňkovou výbavu ten, kdo je chce. Když si vezmu, že za život jsem najel hodně přes 1 mil. km bez všech těchto vychytávek, tak nechápu, jak je možné, že jsem vůbec ještě naživu. Jako vtip v této souvislosti vyznívají slova finského ministra práce Timo Harakka, který řekl, že zavedení těchto ptákovin: „zvýší konkurenceschopnost evropských výrobců automobilů na světovém trhu,“. Jasně Ty komiku! Celý svět mimo EU bude kupovat a zbytečně platit něco, co nepotřebuje. Chápu, že z pohledu pana Harakka a dalších myslitelů z EU jsou lidé za hranicemi EU hloupí a nevědí, co je pro ně dobré. Ale opravdu si ten chlap myslí, že právě toto zvýší konkurenceschopnost evropských vozů, když každý kouká především na cenu??? Že si celý svět sedne na zadek z utrápeného tříválce, který ale má systém upozorňující na cyklistu v blízkosti a na nutnost si dát kafe??? No nevím ………..


Ekonomické a politické postřehy:
– v roce 1995 se v ČR zavedly dálniční známky a v roce 2007 mýto pro automobily nad 3,5t. Vcelku logická argumentace byla, že z vybraných peněz se postaví nová infrastruktura. Zatímco na těchto poplatcích se vybraly stovky miliard korun, tak výstavba nových dálničních tahů se jaksi někde zasekla. Teda ne úplně. Pár nových kilometrů máme. A občas se povede postavit krásná vlnovka jako u Ostravy nebo se na stavbu sesype půl kopce hlíny jako ve směru na UnL. Na druhou stranu i opravujeme. Třeba stupidní kousek D1 z Prahy do Brna, který měří trapných 200km je stát schopen opravovat desátým rokem a stále není hotovo. Průjezd pověstným Ťokovým průsmykem vzdala dokonce i US Army. Jak to jen proboha dělají třeba v Německu, kde mají tisíce kilometrů dálnic a přitom se žádné dálniční známky neplatí?

– jak je možné, že po tolika letech se stát nedokáže v případě liniových staveb vypořádat s obstrukcemi pomatených ekologů, kteří tvrdí, že za měsíčku zahlédli na budoucím staveništi v tůňce Rákosníčka a proto se tam nesmí stavět? Přitom lidé z měst přetížených tranzitní dopravou (třeba Přerov) jsou jim totálně ukradení. Zvláštní je, že jakmile tyto instituce obdrží „výpalné“ – pardon – dobrovolný příspěvek na činnost, tak tyto blokační žaloby stahují.

– hurá, budeme jezdit elektromobilama. To je tak výživné téma, že si to schovám na samostatný článek. Tak jen na okraj. Nyní má stát z prodeje PHM neuvěřitelné příjmy. Jsem línej ty miliardy googlit. Jen z toho, co najedu já sám, má stát ročně cca 60 – 80 tis. Kč. V mozaice masírky o výhodnosti elektromobilů je i kamínek o tom, jak je jejich provoz cenově výhodný. Věříte tomu? Představme si, že se nějakým pomatencům skutečně povede elektromobilitu masově prosadit. V tu chvíli erár přijde o miliardy z prodeje PHM a navíc se bude muset za šílené peníze vybudovat dobíjecí infrastruktura, něco sežerou dotace na elektromobilitu, bude nutné posílit přenosovou soustavu atd. Zjevně nepoměr. Na jedné straně enormní propad příjmů a na druhé straně ohromný nárůst výdajů. Opravdu si někdo myslí, že ceny el. energie zůstanou na současné úrovni? Elektřina se obchoduje na mezinárodních trzích a burzách a výrobce jí pochopitelně prodá nejvyšší nabídce. Ostrovní systémy již neexistují. A poptávka díky nucenému přechodu na elektromobily bude ohromná. Domácí spotřebitel tu cenu prostě jen musí dorovnat. Nestabilitu na tomto trhu ještě posílí ekošílenství spočívající v nevyváženém výkonu solárních a větrných elektráren a evropském odklonu od jaderné energetiky. Nechci být špatným prorokem ale v důsledku klidně může nastat situace, kdy budeme přemýšlet, zda si zapnout toustovač, protože za 5 minut ten přístroj spotřebuje elektřinu za nehorázné peníze. Ostatně něco podobného se stalo letos v zimě v USA. Další věcí, která se stane bude to, že razantně zdraží klasická nafta a benzín ve snaze jednak naplnit kasu a pak přinutit lidi k přechodu na elektroauta.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nacher (ANO): No, to je přesně ono, zelené šílenství

21:03 Nacher (ANO): No, to je přesně ono, zelené šílenství

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 22. listopadu 2024 k zákonu o podmínkách obchodování s pov…