Desítky cyklistů každý rok na následky zranění zemřou. Většinu nehod s účastí cyklistů a motoristů přitom zaviní motoristé. Zlepšit tuto nelichotivou statistiku si klade za cíl návrh poslance Petra Dolínka (ČSSD), který do zákona o silničním provozu navrhuje definici bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty nejméně 1,5 m.
Návrh vyjasňuje pravidla silničního provozu týkající se předjíždění cyklisty, jejichž stávající znění je v praxi problematické. Podle § 4 písm. a) zákona o silničním provozu při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní. Podle § 17 odst. 5 písm. c) tohoto zákona řidič nesmí předjíždět, jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Není však definována žádná konkrétní vzdálenost bočního odstupu, která by byla z hlediska bezpečnosti ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích dostatečná.
„Návrh neznamená novou povinnost pro řidiče, ale pouze konkretizaci odstupu, který by měl být již dnes dodržován. Posílí se tím vymahatelnost zákona, ale jde hlavně o vzdělávání řidičů a prevenci. Pokud bude vzdálenost bezpečného bočního odstupu známá předem, pomůže to předcházet nehodám,“ vysvětlil svůj návrh Dolínek s tím, že si řada řidičů stále myslí, že cyklisté na silnice nepatří, což často vede k nevraživosti a agresivnímu chování za volantem.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV