Dolínek (ČSSD): Možnost kombinovat kolo a MHD bude pozitivní motivace

25.03.2016 16:05 | Zprávy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci s organizací ROPID a Magistrátem hl. m. Prahy připravil v rámci kampaně S kolem do MHD pro cyklisty novinky, které jim zpříjemní cestování metrem i tramvajemi. Pražanům, kteří rádi využívají jízdní kolo, se tak od letošního jara rozšíří možnosti přepravy ve vozech městské hromadné dopravy.

Dolínek (ČSSD): Možnost kombinovat kolo a MHD bude pozitivní motivace
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Dolínek

Od pátku 25. března 2016 mohou být jízdní kola přepravována na každé první a poslední plošině jednotlivých vozů soupravy metra, s výjimkou první plošiny soupravy ve směru jízdy. Každá plošina má přitom maximální kapacitu dvou kol. Počet pro cyklisty dostupných plošin se tím zvýší z pěti na devět v každé soupravě metra. Přeprava jízdních kol je zdarma. Každé dveře pražského metra budou postupně označeny barevnou samolepkou, která cestujícímu s kolem jednoznačně napoví, zda je dané místo určeno pro něj.

Pro přepravu jízdního kola lze použít vybrané výtahy ve stanicích metra, které jsou označeny modrým piktogramem jízdního kola. Tyto výtahy se aktuálně nacházejí ve stanicích: Bořislavka, Černý Most, Háje, Chodov, Ládví, Letňany, Národní třída, Nemocnice Motol, Pankrác, Prosek, Roztyly, Skalka, Střížkov.

Kola mohou být přepravována také v tramvajích, a to pouze ve vybraných úsecích ve směru z centra, s výjimkou pracovních dnů mezi 14.00 a 19.00. Od pátku 25. března 2016 budou přitom místa k přepravě kol rozšířena o osm dalších úseků:

  • Hradčanská – Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba
  • Hradčanská – Vítězné náměstí – Dejvická – Divoká Šárka (rozšíření stávajícího povoleného úseku)
  • Palmovka – Nádraží Vysočany – Lehovec
  • Palmovka – Nádraží Libeň – Lehovec
  • Želivského – Vozovna Strašnice – Ústřední dílny DP
  • Želivského – Strašnická – Na Hroudě – Nádraží Hostivař
  • Náměstí Bratří Synků – Spořilov Nádraží Braník – Nádraží Modřany – Sídliště Modřany (rozšíření stávajícího povoleného úseku)

Zastávky tramvají s povoleným nástupem s jízdním kolem jsou označeny zřetelným symbolem. Pro přepravu kol slouží pouze místa určená pro přepravu kočárků – u krátkých vozů většinou na konci vozu, u článkových tramvají na jedné či více vnitřních plošinách. Kapacita každé takové plošiny je dvě jízdní kola, přičemž před nástupem a výstupem z vozidla by měl cestující s kolem dát znamení řidiči. Přeprava kol v tramvajích je zdarma.

Změna pomůže dopravně přetíženému centru i ovzduší

„Tuto iniciativu jednoznačně podporuji. Co nejlepší propojení městské hromadné a cyklistické dopravy považuji za nezbytný krok k tomu, aby se oba zmíněné typy dopravy staly pro Pražany významně atraktivnější. Až na výjimky asi málokdo jezdí na kole z jednoho konce Prahy na druhý, ovšem pokud bude mít pohodlnou možnost na své trase kombinovat kolo a MHD, bude to pozitivní motivace k tomu, aby nechal doma své auto, což pomůže dopravně přetíženému centru i ovzduší v Praze,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

„Možnosti přepravy kol se v posledních letech výrazně rozšířily. I do budoucna chceme podporovat zdravý životní styl a nadále rozšiřovat možnosti, které městská hromadná doprava cyklistům nabízí,“ uvedl ke změnám Jaroslav Ďuriš, generální ředitel DPP.

„ROPID se kromě propojování různých druhů veřejné dopravy zasazuje také o možnost kombinace cest veřejnou dopravou a zdravého pohybu na kole. V letošním roce jsme svědky přelomových novinek, jak cestovat s kolem po Praze a okolí. Postupně chceme vylepšit podmínky přepravy kol také v příměstských vlacích a na přívozech,“ doplnil ředitel ROPID Petr Tomčík.

Bezplatnou přepravu umožňují železniční tratě a přívozy PID i lanová dráha

Jako dopravní alternativu DPP rovněž doporučuje využití kola k dojíždění na stanice či zastávky Pražské integrované dopravy (např. s využitím hlídaných stojanů na B+R), nebo použití skládacího kola, které je možno sbalené přepravovat jako zavazadlo.

Bezplatnou přepravu jízdního kola jako spoluzavazadla umožňují železniční tratě a přívozy PID i lanová dráha na Petřín. Každý nepracovní den od 2. dubna do 2. října 2016 bude navíc jezdit cyklobus na trase Dobřichovice, nádraží – Řitka – Mníšek pod Brdy, náměstí – Kytín. Na lince cyklobusu platí Tarif PID a cena přepravy jízdního kola je 16 Kč.

V rámci železniční přepravy bude každý nepracovní den od 25. března do 30. října 2016 v provozu Cyklohráček se speciálním vozem upraveným pro přepravu jízdních kol. Cyklohráček bude jezdit na trase Praha Masarykovo nádraží – Hostivice – Zákolany zastávka – Podlešín – Slaný. Cena za přepravu jízdního kola se zde odvíjí od vzdálenosti a začíná na 30 Kč.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

náhrady

Proč jste je začali řešit až teď? A proč je nezrušíte úplně? Platy máte přeci dost vysoké, tak na co ještě nějaké náhrady? A máte nějak zjištěno, jaká je vůle systém náhrad změnit? Já o tom dost pochybuji, když sleduji debatu o navyšování vašich platů. Ema

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mašek (ANO): To, co předkládáte, je na zatažení za ruční brzdu

19:05 Mašek (ANO): To, co předkládáte, je na zatažení za ruční brzdu

Projev na 117. schůzi Poslanecké sněmovny 8. listopadu 2024 k zákonu o důchodovém pojištění