Exner (STAN): Bezpečnost dopravy – bytostně starostovské téma

04.12.2022 16:31 | Komentář

Téměř každy´ starosta zažil stížnosti občanů na nedodržování rychlosti vozidel nebo na dopravní značení. Starostové současně znají nejlépe místní situaci a nebezpečná místa v okolí.

Exner (STAN): Bezpečnost dopravy – bytostně starostovské téma
Foto: STAN
Popisek: Martin Exner

Bezpečnost silničního provozu je tedy bytostně starostovské téma, které se ty´ká všech lidí, a proto se mu věnuji i ve Sněmovně. Téma je to bohužel dost opomíjené a jeho důležitost podceňována.

Ročně zemře na česky´ch silnicích okolo 500 lidí, 20 000 lidí je zraněny´ch a škoda způsobená dopravními nehodami dosahuje 80 miliard korun. Tato úmrtí a zranění jsou nečekaná a zbytečná. Znamená to tisíce zarmouceny´ch pozůstaly´ch, zmařené životy, neúplné rodiny a neuskutečněné kariéry. Ale nemusí to tak by´t! V západní Evropě a ve Skandinávii mají na počet obyvatel tato čísla poloviční nebo dokonce třetinová. Kdybychom ročně zachránili polovinu životů, zranění a ušetřili polovinu škod, bylo by to skvělé. Hlavními příčinami nehod jsou vysoká rychlost a nevěnování se řízení, často mobil v ruce. Češi na jednu stranu chtějí bezpečnost na silnici, ale na druhou stranu velká část občanů považuje vymáhání dopravních předpisů, třeba měření rychlosti v obci, za šikanu. Mnoho lidí má mylny´ pocit, že pravidla jsou pro hlupáky, kteří neumí řídit a že se jim nemůže nic stát. Je ale jasné, že pokud bychom skutečně dodržovali rychlostní limity a další pravidla, mohli bychom tím snížit počet mrtvy´ch a zraněny´ch i vy´ši škod klidně na polovinu. To by znamenalo o stovky tisíc nešťastny´ch lidí méně.

V souladu s programovy´m prohlášením vlády připravuje ministerstvo dopravy novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, ktery´ zvyšuje pokuty za závažné dopravní přestupky, zpřehledňuje bodovy´ systém, zavádí „řidičák na zkoušku“ pro začínající řidiče, možnost řízení od 17 let pod dozorem mentora a naopak snižuje pokuty za „banální“ přestupky. Tato novela jde správny´m směrem, ale domnívám se, že není tím, co vyřeší špatnou situaci na našich silnicích. Náš současny´ systém vymáhání dopravních pravidel bude i nadále neefektivní a složity´, čehož piráti silnic zneužívají.

Proto je potřeba začít pracovat na zcela novém zákoně o provozu na pozemních komunikacích, aby se zvy´šil respekt řidičů k pravidlům, je třeba zpřísnit a zefektivnit sankční systém, tedy vy´znamně zvy´šit pokuty, zpřísnit bodovy´ systém a znemožnit různé kličky, jak se sankcím vyhnout. Nynější nepřehledny´ vy´čet pokut nahradit katalogem pokut s přehlednou tabulkou. Navíc pokuty se nezvyšovaly mnoho let a vzhledem k inflaci a růstu cen jsou tak v poměru k platům zhruba poloviční než v době svého zavedení.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Hubert Lang byl položen dotaz

Vyšetřovací komise

Zajímalo by mě, zda za členství v komisi berou poslanci nějaké příplatky? Protože jinak nechápu, k čemu je zřizujete. Ukažte mi nějako vyšetřovací komisi, která něco vyřešila.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Farský (STAN): Kdo stále obhajuje Trumpovu nepředvídatelnost, je asi slepý

14:12 Farský (STAN): Kdo stále obhajuje Trumpovu nepředvídatelnost, je asi slepý

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k dění ve světové politice.