Exner (STAN): Bezpečnost dopravy – bytostně starostovské téma

04.12.2022 16:31 | Komentář

Téměř každy´ starosta zažil stížnosti občanů na nedodržování rychlosti vozidel nebo na dopravní značení. Starostové současně znají nejlépe místní situaci a nebezpečná místa v okolí.

Exner (STAN): Bezpečnost dopravy – bytostně starostovské téma
Foto: STAN
Popisek: Martin Exner

Bezpečnost silničního provozu je tedy bytostně starostovské téma, které se ty´ká všech lidí, a proto se mu věnuji i ve Sněmovně. Téma je to bohužel dost opomíjené a jeho důležitost podceňována.

Ročně zemře na česky´ch silnicích okolo 500 lidí, 20 000 lidí je zraněny´ch a škoda způsobená dopravními nehodami dosahuje 80 miliard korun. Tato úmrtí a zranění jsou nečekaná a zbytečná. Znamená to tisíce zarmouceny´ch pozůstaly´ch, zmařené životy, neúplné rodiny a neuskutečněné kariéry. Ale nemusí to tak by´t! V západní Evropě a ve Skandinávii mají na počet obyvatel tato čísla poloviční nebo dokonce třetinová. Kdybychom ročně zachránili polovinu životů, zranění a ušetřili polovinu škod, bylo by to skvělé. Hlavními příčinami nehod jsou vysoká rychlost a nevěnování se řízení, často mobil v ruce. Češi na jednu stranu chtějí bezpečnost na silnici, ale na druhou stranu velká část občanů považuje vymáhání dopravních předpisů, třeba měření rychlosti v obci, za šikanu. Mnoho lidí má mylny´ pocit, že pravidla jsou pro hlupáky, kteří neumí řídit a že se jim nemůže nic stát. Je ale jasné, že pokud bychom skutečně dodržovali rychlostní limity a další pravidla, mohli bychom tím snížit počet mrtvy´ch a zraněny´ch i vy´ši škod klidně na polovinu. To by znamenalo o stovky tisíc nešťastny´ch lidí méně.

V souladu s programovy´m prohlášením vlády připravuje ministerstvo dopravy novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, ktery´ zvyšuje pokuty za závažné dopravní přestupky, zpřehledňuje bodovy´ systém, zavádí „řidičák na zkoušku“ pro začínající řidiče, možnost řízení od 17 let pod dozorem mentora a naopak snižuje pokuty za „banální“ přestupky. Tato novela jde správny´m směrem, ale domnívám se, že není tím, co vyřeší špatnou situaci na našich silnicích. Náš současny´ systém vymáhání dopravních pravidel bude i nadále neefektivní a složity´, čehož piráti silnic zneužívají.

Proto je potřeba začít pracovat na zcela novém zákoně o provozu na pozemních komunikacích, aby se zvy´šil respekt řidičů k pravidlům, je třeba zpřísnit a zefektivnit sankční systém, tedy vy´znamně zvy´šit pokuty, zpřísnit bodovy´ systém a znemožnit různé kličky, jak se sankcím vyhnout. Nynější nepřehledny´ vy´čet pokut nahradit katalogem pokut s přehlednou tabulkou. Navíc pokuty se nezvyšovaly mnoho let a vzhledem k inflaci a růstu cen jsou tak v poměru k platům zhruba poloviční než v době svého zavedení.

Současny´ zákon neřeší mnoho důležity´ch problémů, jako je například odstup mezi jedoucími vozidly, tzv. driftování a podobně. Novy´ zákon musí také zohlednit nástup novy´ch vozidel, a to nejen elektromobilů, ale i elektricky´ch kol, koloběžek a podobně. V mnoha zemích se osvědčilo i zabavení vozidla za velmi hrubé porušení pravidel. Opakované porušování zákazu řízení je třeba vyřešit tak, aby k němu nedocházelo, třeba právě zabavením vozidla.

Vy´še pokut by se mohla zvyšovat podle doby, za jakou jí řidič zaplatí. Například do 30 dnů standardní sazba, do 60 dnů o polovinu více, nad 90 dnů trojnásobek. Vy´běr pokut za rychlost ze stacionárních radarů by vy´razně zefektivnilo automatické zpracování pokut bez zásahu člověka s tím, že řidič by měl možnost se odvolat, ale v případě neúspěšného dovolání by se pokuta zvy´šila, aby se vyloučilo účelové protahování.

Vy´še uvedené podněty nejsou nic nového. Jsou to osvědčená opatření ze zemí, kde je na silnicích bezpečněji. Nemusíme objevovat Ameriku, ale stačí přenést fungující pravidla z jiny´ch zemí do našeho zákona. Připravuji proto pracovní skupinu složenou z odborníků, která bude pracovat na návrhu zcela nového moderního zákona o provozu na pozemních komunikacích, ktery´ by bezpečnost provozu důsledně řešil. Cílem je vy´znamně snížit počet nehod, počet mrtvy´ch a zraněny´ch na našich silnicích.

A zvy´šit šanci, že každy´ z nás dojede bez nehody nebo zranění v pořádku domů.

MARTIN EXNER, poslanec

Zdroj.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Filip (KSČM): Zásady územního rozvoje a ochrana zemědělského půdního fondu

6:03 Filip (KSČM): Zásady územního rozvoje a ochrana zemědělského půdního fondu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k alternativním zdrojům energie