Odůvodnění ministra Ťoka, že se příprava výstavby VRT za dobu jeho působení nedala zvládnout, je stejně alibistická, jako když tvrdí, že se nedala zvládnout příprava výběrového řízení na provozovatele mýta na našich dálnicích a musel to ponechat firmě Kapsch.
Předseda vlády Sobotka v únoru 2017 uvedl, že by výstavba VRT mezi Prahou a Drážďany mohla být zahájena v roce 2035. To je výsměch, neboť v té době jednak p. Sobotka již nebude u vlády a jednak v té době bude základní evropská páteřní síť VRT již dobudována. Proto v březnu tohoto roku poslanci napříč politickými stranami přijali usnesení, ve kterém zavazují ministerstvo dopravy k urychlení výstavby VRT s rychlostí 300 km/hod. Přesto ministr Ťok trvá na tom, že není nutno stavět nové VRT, nýbrž jen modernizovat současné tratě a rychlost 200 km/hod je dostatečná („Nejsme v Německu nebo ve Francii“, uvedl). Tento přístup je absolutně nepochopitelný, jelikož jedním z hlavních důvodů výstavby VRT je vedle rychlosti osobní přepravy i zprůchodnění stávající kolejové sítě pro jiné druhy železniční dopravy. V případě nákladní dopravy by tím bylo dosaženo dvojího efektu, kromě ekologizace dopravy také snížení zátěže dálniční sítě způsobované kamióny.
Je více než s podivem, že ze strany ministerstva dopravy je do vlády předkládána varianta, která neodpovídá ani usnesení poslanců, ani celoevropské koncepci. Po dobudování části VRT u Norimberku v letošním roce bude doprava z Varšavy do Vídně o 4 hodiny rychlejší přes Německo než přímým tranzitem přes naše území.
Nyní můžeme jen spekulovat, co může být motivací pro takovéto kroky ministra dopravy Ťoka z ANO. Není to třeba ten důvod, že pro nové tratě musí být nasazeny i nové vlakové soupravy, ale bohužel plzeňská Škoda Transportation neumí vyrobit soupravy s vyšší rychlostí než 250 km/hod? Nebo ministr podlehl tlakům sdružení ČESMAD, které brání rozvoji nákladní železniční dopravy a prosazuje kamionovou dopravu? Čí zájmy ministerstvo dopravy hájí? Podnikatelských a lobbistických skupin nebo zájmy občanů reprezentované poslaneckou sněmovnou?
Realistické řešení:
Realisté trvale prosazují jako jediné možné řešení stavbu VRT s rychlostí 300 km/hod a urychlení výstavby vydáním nového speciálního zákona o výstavbě strategické infrastruktury státu. Výstavba VRT musí být zahájena do roku 2022 a vybudování prvních páteřních spojení do roku 2035. Odhadované náklady na stavbu úseku Praha – Brno jsou 120 miliard korun. Vzhledem k tomu, že ministerstvo dopravy se potýká s katastrofálním nečerpáním dotačních prostředků EU, by tak výstavba mohla přinést efekt, jak nebýt opět evropskými outsidery nejen v absenci vysokorychlostních tratí, ale i v nečerpání dotačních zdrojů. Realisté obecně nejsou příznivci dotací, nicméně investice do infrastruktury je jedna z mála oblastí, kde jejich využití dává smysl. Realisté prostě mají řešení.
Antonín Fryč zakladatel Realistů a podnikatel
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV