Havlíček (ANO): Je naprostou ztrátou soudnosti nám vyčítat více než sto kilometrů rozestavěných dálnic

12.04.2024 11:17 | Zprávy

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 12. dubna 2024 - odpověď na reakci ministra dopravy Kupky během včerejšího jednání sněmovny

Havlíček (ANO): Je naprostou ztrátou soudnosti nám vyčítat více než sto kilometrů rozestavěných dálnic
Foto: Interview ČT24
Popisek: Karel Havlíček

Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci,

vzhledem k tomu, že jsem včera musel odejít o něco dříve z té mimořádné schůze a reagoval na mě ještě pan ministr Martin Kupka, tak jsem slíbil, že se k tomu ještě vrátím. Omlouvám se, musel jsem ale na důležitou železniční konferenci. Nebudu dlouhý, pouze v pár bodech reakce na to, co zde padlo. Takže ještě jednou.

Výstavba dopravní infrastruktury může se současnou vládou probíhat v této intenzitě pouze proto, protože jsme ty stavby zahájili. Bez nás byste si v tomto nestřihli. To je realita, to není výtka vůči vám. Tvrdit, že dnes zahajujete 118 kilometrů, je pravda. Je to proto, protože jsme vám předávali více jak 100 kilometrů rozestavěných dálnic.

Stejně tak je to se zahájením staveb. Jestliže jste zde, pane ministře, hovořil o tom, že zahajujete další stavby, a já to potvrzuji, což je dobrá zpráva, tak je to proto, že jsme vám je všechny projektově připravili. Stejně tak jako já jsem mohl zahajovat stavby, které přede mnou připravil pan ministr Ťok. Na tom není nic divného.

Je naprostou ztrátou soudnosti, že pan premiér, který byl společně ještě s panem ministrem Stanjurou ve vládě, která nám předala rozestavěných 800 metrů dálnic, tak nám vyčítá, že my jsme vám předali více jak 100 kilometrů rozestavěných dálnic. Díky tomu všemu dnes můžete zahajovat provoz, pane premiére, případně pane ministře. Za nás to byl rekord. A dobrá zpráva je ta, že tahle vláda v těch rozestavěných stavbách pokračuje, případně že navazuje na naše projekty. Dokud nebudete v tomto soudný, tak já zde neustále budu vystupovat a budu toto připomínat. My vás nekritizujeme za to, že dneska stavíte. Ale není možné, abyste si toto přivlastnili, abyste tvrdili, že za nás tady byla potopa. Hovořím nyní zejména k panu premiérovi, aby bylo fér.

Další - tato vláda, tak jak tvrdí pan premiér, nezvyšuje zdroje ze státního rozpočtu do dopravních investic. Není to pravda. Když se podíváte, kolik tam jde ze státního rozpočtu, je to přibližně stejné, jak to bylo v roce 2021. Zbytek jede na dluh, na dluh Státního fondu dopravní infrastruktury. Ať už z Evropské investiční banky nebo z dluhopisů. To je pouze třeba připomínat. Ano, tyto dluhy se budou muset splácet a bude je muset splácet Ministerstvo dopravy nebo Státní fond dopravní infrastruktury v tomto případě. Je třeba připomenout, že nejsou kryty investice, které se předpokládají v příštím, přespříštím a dalším roce. V tuto chvíli už dochází k tomu, že se stagnuje s těmi výdaji na dopravní stavby a na příští rok bude chybět - podle mého odhadu, ještě se to dopočítá - kolem 50 miliard korun. To není malá částka. A už v tuto chvíli je zjevné, že Ministerstvo financí takhle velkou částku neuvolní. To znamená, budeme před velmi vážným problémem, z čeho budeme v příštím roce financovat připravené stavby, které požadují v tomhletom případě Ředitelství silnic a dálnic a Správa železnic.

Další problém, který je, že se začíná snižovat v důsledku chybějících financí - a v dané chvíli neschopnosti zabezpečit další finance - střednědobý výhled. Ten už v tuhle dobu se měl pohybovat někde v roce 2025 na úrovni 210, 220 miliard korun. Zjevně to bude někde o 40 až 50 miliard korun méně, a to ještě navíc bude těch přibližně 50 miliard korun chybět. Ale to bylo jenom k tomu, co zde padlo, k těm číslům, k té výstavbě, jenom abychom si v tomhletom rozuměli.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Bek: Je třeba vždy brát v úvahu ekonomický kontext

18:09 Ministr Bek: Je třeba vždy brát v úvahu ekonomický kontext

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 21. listopadu 2024 – reakce na připomínku poslankyně Berko…