Ten by měl krajům přinést devět miliard korun. Obdobné návrhy, které byly krajskými samosprávami schváleny již před koronavirovou krizí, přednesli také zástupci Libereckého a Zlínského kraje. Před úterním ukončením jednání Sněmovny nebylo o návrhu hlasováno. Vláda ČR však přednesla negativní stanovisko.
„Ještě před tím, než jsme se začali potýkat s koronavirovou pandemimí, jsme navrhli, aby se do výčtu sdílených daní nově zařadily silniční daň a daň z minerálních olejů, a to v hodnotě 8,92 procenta pro kraje. Zároveň chceme změnit princip rozdělování prostředků mezi kraje zařazením kritéria počtu obyvatel a počet kilometrů silnic II. a III. třídy a rozdělit 10 procent z celostátního hrubého výnosu mezi všechny kraje kromě hlavního města Prahy. To by mohlo pro kraje znamenat o devět miliard korun navíc, avšak oproti stavu, který platil začátkem roku,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
„Tyto prostředky bychom chtěli využít primárně na financování oprav silnic II. a III. tříd, protože žádný dotační titul nám nezaručí pravidelný a stabilní přísun peněz, které můžeme dále investovat do území. Nechceme každý rok jezdit poníženě do Prahy a doslova prosit o peníze, za které se opraví naše silnice. Tento problém je nutné odpolitizovat, protože silnice II. a III. tříd nejsou toho či onoho krajského politika, ale nás všech. Náš kraj získal od roku 2015 od státu jednu miliardu korun, ale vždy až v průběhu či dokonce na konci stavební sezony a bez jakékoliv jistoty. To chceme změnit,“ řekl hejtman Netolický.
Toho podpořili nejen předkladatelé dalších obdobných návrhů Martin Půta za Liberecký kraj a Petr Gazdík za Zlínský kraj, ale také například poslanec Zbyňek Stanjura. Proti tomu negativní stanovisko přednesla za Vládu ČR ministryně financí Alena Schillerová.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV