Kaňkovský (KDU-ČSL): Jediné úložiště, které v tuto chvíli má šanci být spuštěné, je ve Finsku

11.03.2021 11:33 | Zprávy

Projev na 87. schůzi Poslanecké sněmovny 11. března 2021 – reakce na odpověď ministra Havlíčka k výstavbě úložiště jaderného odpadu

Kaňkovský (KDU-ČSL): Jediné úložiště, které v tuto chvíli má šanci být spuštěné, je ve Finsku
Foto: vitkankovsky.cz
Popisek: Vít Kaňkovský

Já děkuji panu ministrovi. Skutečně to, co řekl, je pravda a také je pravda to, že v tomto volebním období skutečně došlo k některým krokům a já jsem je zmiňoval už v tom svém úvodním slově. Nicméně přesto nemohu souhlasit s tím, že ta situace kolem toho zákona je dostatečná. Já chápu, že za to své funkční období jste řešil spoustu jiných problémů než jenom problém hlubinného úložiště a já to naprosto respektuji. Ale už ten samotný krok toho zúžení těch devíti lokalit na čtyři je skutečně velkým krokem v celém tom procesu a my to na Vysočině sledujeme doopravdy mnoho let. To není jenom záležitost tohoto volebního nebo minulého volebního období. Ta situace v těch obcích se vyvíjí. Proběhla tam celá řada odborných panelů, ty obce si pozvaly celou řadu odborníků. A vy jste tady mluvil samozřejmě o jedné té stránce z hlediska tedy těch geologických průzkumů a stanovisek. Ale například v té mnou zmiňované lokalitě Hrádek, je potřeba výrazným způsobem zvážit i hledisko hydrogeologické, protože, samozřejmě přítomným to tady asi není známo, ale tato lokalita se nachází na území evropského rozvodí. Je to území, které má významnou úlohu v zásobování pitnou vodou nejenom pro velkou část kraje Vysočina, ale také pro část Středočeského kraje. To znamená, podle opakovaných vyjádření hydrogeologů je toto území pro výstavbu hlubinného úložiště nevhodné. A je potřeba také říci, že, nevím, jak jste sladěni s dalšími resorty, ale v poměrně těsné blízkosti toho uvažovaného hlubinného úložiště v lokalitě Hrádek, se podle těch kroků, které se připravovaly v minulém roce, uvažuje o výstavbě vodní nádrže. Je to v rezervoáru vlastně těch akcí, kde se uvažuje o zbudování dalších nádrží a jednou z těch lokalit je lokalita v blízkosti Batelova, což je několik kilometrů od té uvažované lokality Hrádek. A pokud se budeme dneska bavit o tom, co nás bude v nejbližších letech opravdu z hlediska ochrany přírody zajímat, tak to bude ochrana vody.

To znamená, že pokud už došlo k tomu zúžení těch lokalit z devíti na čtyři, tak se skutečně podle mého názoru mělo s těmi obcemi opravdu diskutovat už v režii toho zákona o zapojení obcí. Já chápu, že máme velmi rozbujelou legislativu a že můžeme leckteré kroky napasovat na jiné typy zákonů. Nicméně toto je doopravdy záležitost, která bude rozhodovat o životě občanů v těchto lokalitách na desítky let a samozřejmě potom se nebavme o těch stovkách a další budoucnosti. Ale i na to je potřeba myslet. To znamená, já jsem stále přesvědčený o tom, že návrh toho zákona přichází pozdě a neříkám, že to je jenom vaše vina, pane vicepremiére. To bych si nedovolil, protože skutečně má to nějakou historii a je potřeba to tady zmínit. To není vina jenom této vlády. Nicméně jsem předpokládal, že pokud dojde právě k tomu zásadnímu kroku, to znamená zúžení z devíti na čtyři, a ten krok jako takový je správný, protože proč udržovat v nejistotě devět lokalit, pokud víme, že třeba těch dalších pět už je pro tu záležitost nevhodných. Ale je potřeba jim to jasně zdůvodnit. A vy, když jste posuzovali, a já jsem si četl vlastně ta kritéria, která jste teď měli nebo odborný panel SÚRAO měl vlastně k tomu zúžení z devíti lokalit na čtyři, tak vy jste tam operovali s některými průzkumnými pracemi, které už byly v těch lokalitách provedeny. A já tady mám text žaloby, kterou adresovaly dotčené obce v lokalitě Horka směrem k Městskému soudu v Praze a která se právě týká rozporů v tom, jakým způsobem ty průzkumné práce byly prováděny. Protože právě v té lokalitě Horka, to je ta druhá lokalita, která se nachází na Vysočině, tak při shromažďování informací vlastně pro to rozhodnutí odborného panelu a následné rozhodnutí vlády, byly použity informace, které ale neodpovídají rozhodnutí Městského soudu z roku 2018, kdy Městský soud v Praze vydal rozsudek, kterým zrušil rozhodnutí Ministerstva životního prostředí ze dne 29. 4. 2015 o stanovení průzkumného území pro zvláštní zásahy do zemské kůry pro vyhledávání hlubinného úložiště v lokalitě Horka a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Co je na tom zajímavé, tak Ministerstvo životního prostředí nepodalo vůči tomuto rozhodnutí kasační stížnost. To znamená, že toto rozhodnutí je platné a pokud odborný panel operoval v rámci vlastně přípravy těch materiálů pro zúžení lokalit z devíti na čtyři, tak se choval protizákonně. Samozřejmě o tom, jak to ve finále dopadne u soudu, tady nechci polemizovat. Ta žaloba je podána, samozřejmě toto musí rozhodnout soud. Ale pro občany těch lokalit to samozřejmě zavdává příčinu k nedůvěře a k tomu, zda skutečně ten odborný panel byl skutečně jenom odborný a samozřejmě i to, zda postupoval podle zákona, je potřeba zmínit.

To znamená, znovu se vracím na začátek, pokud bychom tady měli zákon o zapojení obcí, pokud by obce ze všech těch devíti uvažovaných lokalit, a teď tedy už z těch čtyřech, měly spravedlivé právo do toho procesu být zavzaty, tak si myslím, že ta nedůvěra by byla mnohem menší. Já tady nechci říkat, že najednou by ti občané, kteří jsou desítky let proti tomuto, zatleskali a řekli: ano, všechno chápeme a my už teď s tím souhlasíme. Takhle jednoduché by to nebylo. Ale i zkušenosti ze zahraničí ukazují, že pokud k takhle nákladnému, ale i velmi důležitému projektu chceme přistoupit, tak je potřeba tu důvěru občanů v té dané lokalitě získat. Nikdy to nepůjde asi na sto procent, ale má-li být ten projekt úspěšný, tak je potřeba s těmi občany opravdu diskutovat. Já vím, že to děláte. Vím, že už jste měl i v tom covidovém období nějaké videokonference. To je mi známo a také to oceňuji a pevně věřím, že v tom budete pokračovat. Ale ty obce chtějí mít jednoznačné právo do toho procesu hovořit.

Vy jste tady mluvil o tom právu veta. Já samozřejmě chápu, že z pohledu vlády a i z pohledu veřejného zájmu je právo veta obcí institut, který by tu situaci velmi komplikoval. Ale existuje ještě návrh, který byl vlastně v tom předchozím legislativním návrhu, který i z mého pohledu měl celou řadu chyb. A tam se uvažovalo o suspenzivním překonatelném právu veta, kdy pokud by obce vyslovily nesouhlas, tak tento nesouhlas mohl být zvrácen rozhodnutím vlády s podmíněným souhlasem Senátu. A toto mi přijde jako velmi slušný kompromis. Toto si myslím, že by si ty obce zasloužily, a když se tady bavíme o právu obcí, tak jsem přesvědčený o tom, že do toho procesu musí být zavzaty i kraje.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Konečná (KSČM): Každý by měl vydělat tolik, aby důstojně vyžil

4:31 Konečná (KSČM): Každý by měl vydělat tolik, aby důstojně vyžil

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k potravinové sbírce