Kolovratník (ANO): Dočkáme se vysokorychlostních tratí i u nás?

29.04.2016 17:52 | Zprávy

Železniční síť v České republice patří mezi nejhustší v Evropě a v této oblasti patříme mezi absolutní světovou špičku. Nicméně v kontrastu se západními zeměmi s výstavbou moderních vysokorychlostních tratí pokulháváme. Ministr dopravy Dan Ťok sice výstavbu podporuje, stejně jako premiér Sobotka. Přesto není příliš mnoho konkrétních činů a jejich příprava nepostupuje tak, jak bychom si všichni přáli. I proto jsem minulou středu zorganizoval v Poslanecké sněmovně pracovní setkání odborníků na vysokorychlostní tratě.

Kolovratník (ANO): Dočkáme se vysokorychlostních tratí i u nás?
Foto: ANO.cz
Popisek: Martin Kolovratník

Příprava vysokorychlostních tratí je dle mého názoru pomalá a mám dojem, že by si tato oblast zasloužila intenzivnější jednání a větší pozornost politiků. Bylo velmi důležité z mého pohledu zajistit účast klíčových osob pro rozvoj vysokorychlostní železnice na území ČR, což se povedlo. Zúčastnil se jak vedoucí odboru strategie Ministerstva dopravy Luděk Sosna, tak i ředitel Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek.

V současné době Správa železniční dopravní cesty vypsala soutěž na projektovou přípravu vysokorychlostních tratí. Jedná se o tzv. Studii příležitostí, která má komplexně zmapovat celou Českou republiku a navrhnout alternativy vedení tras. Samozřejmě nejen s ohledem na jejich ekonomickou stránku, ale i v souladu se zahraničními tratěmi tak, aby bylo možné napojení na Mnichov, Drážďany, Varšavu nebo Vídeň.

Co je ovšem podle mě problém, je současná podoba zákona o veřejných zakázkách. V důsledku drsného konkurenčního boje mezi uchazeči muselo SŽDC tento tendr již dvakrát zrušil. Nyní probíhá soutěž již potřetí, díky tomu celý projekt nabral už více než roční zpoždění. Věřím, že nyní proběhne celý proces úspěšně až do konce, a bude spravedlivě vybrán dodavatel studie. Stejně tak věřím, že se nervozita zaměstnanců z proběhlého policejního zásahu v SŽDC neprojeví na termínu této zakázky.

Na jednání jsme se shodli, že jakákoliv případná podezření musí být řádně vyšetřena policií.I proto jsem se rozhodl, že téma budu chtít projednat na nejbližším zasedání sněmovního Podvýboru pro dopravu, který se bude konat ve čtvrtek 5. května.

Pokud půjde všechno ideálně, práce na studii by mohly začít v červnu. To by bylo skvělé, protože zpracovat takto rozsáhlou studii bude trvat déle než rok. Očekávám, že první výsledky se dozvíme někdy v druhé polovině roku 2017. Potom už nic nebude bránit zahájení stavebních prací na prvních koridorech vysokorychlostních tratí. Osobně si troufám tvrdit, že nejdříve bychom se měli zaměřit na propojení Praha – Drážďany – Berlín, společně s rychlým spojením Praha – Brno.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Marek Novák, MBA byl položen dotaz

Návrat ke kormidlu

Politice Pirátů moc nerozumím, ale není snad přirozené, že opoziční strany doufají v to, že se dostanou k moci? Teda možná mimo SPD, u které mi přijde, že jí vlastně být v opozici vyhovuje. A co se týká ANO. Podle všeho volby vyhrajete, otázkou je, s kým chcete uzavřít koalici? Zdá se, že máte zásad...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Tolik asi k tvrzení Petra Fialy, že na ruské ropě nejsme závislí

14:12 Rajchl (PRO): Tolik asi k tvrzení Petra Fialy, že na ruské ropě nejsme závislí

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k ropě z Ruska.