Dobrý den, kolegyně, kolegové. Děkuji za slovo.
A já bych se rád v rozumné míře, v rozumném obsahu vyjádřil k návrhu státního rozpočtu, a konkrétně ke dvěma pozměňovacím návrhům, které jsem připravil. Respektuji znění jednacího řádu a respektuji i to, a také vysvětlím, že to, o čem hodně budu mluvit, je rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který je v souladu se zákonem projednáván návazně jako další bod a budeme o něm hlasovat, a i tam v rozpravě detailněji několik věcí bych chtěl v rozpravě okomentovat, ale je on vlastně součástí toho celkového návrhu státního rozpočtu, a to konkrétně kapitoly 327 Ministerstvo dopravy.
Já jsem do toho rozpočtu podal dva pozměňovací návrhy, a nemohu to nezkusit a požádat vás, aspoň některé z vás, o jejich podporu, protože si myslím, že jsou rozumné, jsou nepolitické a jsou na podporu dopravy, nejen dopravní infrastruktury, ale také dopravy veřejné. Ten první pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 504 hovoří - ono to není tak úplně na první pohled čitelné - o výdajích, o ostatních výdajích spojených s dopravní politikou státu. Je to návrh na zvýšení o 1,5 miliardy na úkor obsluhy státního dluhu. A je to částka, kterou když rozklíčujeme, se týká onoho snížení slev ve veřejné dopravě. To snížení ze 75 % na 50. Já tady nebudu zdržovat argumenty, které už ode mě zazněly v tom prvním čtení a na které logicky a zcela stejně může reagovat pan ministr dopravy Martin Kupka, tak jak to i řekl ve veřejných médiích. Je to zkrátka politické rozhodnutí vaše, které, byť s ním nesouhlasíme, tak musíme nebo můžeme respektovat, máte na něj právo, a je jasné, že tu reakci, ten účet za to vystaví občané, ale přesto to tady chci stručně říci.
Ono to sice vypadá hezky, že senior někde zaplatí místo dvaceti pěti korun jenom padesát, ale zvlášť v dnešní době, ono to nabývá na intenzitě - zase bych opakoval to, co už řekla řada mých kolegů, zdražování energií, pohonných hmot a celková inflace. Kolegové Nacher a Skopeček si tu vyměnili několik názorů k té inflaci, tak víme všichni, že zkrátka ty ceny budou vyšší a vyšší a do peněženek že bude hlouběji. Proto si myslím, že i seniorům, těm nejpostiženějším, potenciálně zkrátka zdvojnásobit cenu toho jízdného není dobré. A chci to obhájit i tím, že se stále bavíme o podpoře té veřejné dopravy. Řada z vás a hlavně v koalici - na vás se teď obracím, jste zástupci hnutí STAN, tedy starostů, jste z malých obcí, z venkova, nejen z těch velkých center, krajských měst, ale právě z obcí, které skoro jinou možnost, než tu veřejnou dopravu nemají. Já sám jsem nedávno v rámci poslaneckého výjezdu byl na jihu, jihovýchodě Pardubického kraje, jižně od Svitav, v oblasti Jevíčka a obcí Radkova, Biskupic a podobně, tam ti lidé opravdu nemají žádné jiné spojení, než několik autobusů. Tohle na ně zkrátka dopadne.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.