Určitě reagovat chci a děkuji za to.
Vnímal jsem odpověď pana ministra, že je v duchu toho, co bylo vypracováno písemně. Možná ve své následné reakci, tak jak jsem si značil, to co jsem slyšel a i četl v písemné odpovědi a je to v souladu, tak nejdříve tam vnímám jeden rozpor, který asi není zásadní, ale zmíním ho. Vy jste, pane ministře, porovnával u těch nových certifikací období od dubna do dubna, ale bylo to období od roku 2022 do roku 2023, tedy na té časové ose předchozí, tady připomenu, že ta změna, o které diskutujeme, naběhla právě až na konci dubna 2023.
Teď vás na tom nenachytávám nijak ve zlém, jenom prostě konstatuji, že v roce 2022 ještě běžel starý původní systém. Ta změna, na kterou se ptám, o které diskutujeme, je teď čerstvá, nebo v uvozovkách čerstvá, až v průběhu roku 2023, takže tady bych si vás určitě dovolil požádal v následné komunikaci, abychom spíš toto zkusili dopracovat, aby nám Úřad civilního letectví nebo odbor civilního letectví na Ministerstvu dopravy zkusil dát nějakou analýzu, materiál, samozřejmě nechci dělat zbytečná písemná cvičení, ale nějakou odpověď, co se dělo v certifikacích, jak reaguje ten trh, ty odborné firmy a odborní certifikovaní dodavatelé v současném období, tzn. od 28. dubna 2023 dodneška, do této chvíle. To je odzadu, ale je to možná drobný postřeh na odpovědi.
Ale teď se vrátím k tom úvodnímu. Vy jste, pane ministře, říkal, že jste neuložili nové povinnosti, ale že jich ubylo, že snižujete administrativu, což konec konců je i hned první část vaší odpovědi. Ale tady já musím komentovat nebo odpovědět nesouhlasně, že ono je to, co tvrdíte, z pohledu té současné praxe opravdu zcela v rozporu u těch dozorovaných subjektů a je to přesně opačně, alespoň podle informací, které já jsem obdržel. Mé informace jsou takové, že ty dozorované subjekty, pro ně naopak extrémně ta administrativní zátěž narůstá, ta zátěž spojená s novým systémem schvalování použití těch LPZ - leteckých pozemních zařízení.
A je to z toho důvodu, že v tom původním systému v rámci Úřadu pro civilní letectví byly pro tuto problematiku vytvořeny dlouhodobé podmínky, metodické, personální, které tu kontinuitu zajišťovaly dlouhodobě, bylo to více jak čtvrt století, celý ten proces certifikace, a běželo to na velmi vysoké úrovni, což koneckonců vy sami píšete v jednom z těch odstavců. Označil jsem si ho jako číslo pět, ale má jiné číslování. Vy jste právě uváděli, že za posledních pět let žádná vážná událost, či dokonce nehodu, související se selháním LPZ, nebyla registrována. Takže v jednom z těch odstavců Ministerstvo dopravy vlastně samo potvrdilo, že ten původní systém byl funkční, byl dobrý a nebyl důvod ho nějakým zásadním způsobem měnit.
Ale k té administrativní zátěži. Oponuji argumentem, který říká, že tím, že je systém nastaven nově, tak naopak pro ty subjekty, které jsou certifikovány, to tu administrativní zátěž zvyšuje, musí se nově připravovat, musí se učit nové postupy. A v té reakci, nebo vůbec v tom současném systému podle tohoto tvrzení, Ministerstvo dopravy pomíjí fakt, že svým rozhodnutím ovlivnilo široké spektrum takových subjektů, které mají rozdílnou úroveň své vlastní odborné způsobilosti, připravenosti na komplexní změnu v systému a vůbec na přístup k otázce certifikace těch leteckých pozemních zařízení.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.