Nový přivaděč k D35 konečně ulevil Býšti, Chvojenci a Rokytnu od frekventované dopravy
Téměř dva roky trvající práce na novém přivaděči pro D35 jsou u konce. Obchvat za 300 milionů korun je definitivně dostavěný a od 2. července již slouží řidičům. Jedná se o skvělou zprávu zejména pro obyvatele Býště, Chvojence a Rokytna, kterým se uleví od nadměrné tranzitní dopravy a současně se dočkají zvýšení bezpečnosti.
Obyvatelé zmiňovaných obcí a okolí se s problémy snižujícími kvalitu života potýkají už od konce roku 2021, kdy se otevřel dálniční úsek D35 Opatovice – Časy. Z mého pohledu došlo k ohromnému selhání Pardubického kraje v čele s hejtmanem Martinem Netolickým, jehož tým s přípravou (nejen tohoto) přivaděče zaspal. Ještě v roce 2018 přitom veřejnost ujišťoval, že přivaděče budou dříve než samotná dálnice. Dopadlo to ale bohužel přesně tak, jak jsme čekali a před čím jsme varovali.
Připomínám, že se nám v roce 2017 podařilo se státem vyjednat a podepsat unikátní (žádný jiný kraj nic podobného nemá) Memorandum Ministerstva dopravy a Pardubického kraje o vzájemné spolupráci při přípravě a souvisejících investicích na silniční síti.
Náš Pardubický kraj tak získal po několikaleté práci a těžkém vyjednávání „poukázku“ na 2,7 miliardy korun ze státního rozpočtu na výstavbu přivaděčů k dálnici, na opravy svých silnic a menších obchvatů obcí. Hejtmanství bohužel ale nepochopitelně podcenilo přípravy těchto staveb a mezitím v důsledku zvýšení cen již chybí skoro dvojnásobek původní částky! O pracovním tempu a nasazení si tak udělejte obrázek sami.
Buďme ale rádi, že je hotovo aspoň něco a že první z obchvatů začal sloužit. Osobně jsem po něm jel v půlce týdne a jako řidič mám z této stavby radost. Nový obchvat propojuje dálnici D35 a silnici I/35, příjezd ve směru od Pardubic je podstatně kratší než dříve. Součástí stavby jsou dva mosty a retenční nádrž a také dvě křižovatky ve střední části.
Osobně budu sledovat s vedením Chvojence a Býště průběh kamionové dopravy a pokud došlo k tomu, že si řidiči kamionů budou díky zmíněným křižovatkám zkracovat cestu kudy nemají, tak se zasadím o rychlou úpravu dopravního značení. Jako poslanec mohu potvrdit, že legislativa s takovou možností počítá a je to možné.
Je také důležité připomenout, že provoz je zde v režimu předčasného užívání. Silnici lze používat, ale budou se zde ještě provádět drobné dokončovací práce. Celkové náklady na výstavbu obchvatu dosáhly téměř 295 milionů korun s daní.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV