Správa železniční dopravní cesty už rýsuje konkrétní projekt ve směru Praha – Drážďany a před pár dny uzavřela smlouvu na studii proveditelnosti v páteřním úseku Praha – Brno – Břeclav. Je to skvělá zpráva, protože vysokorychlostní tratě změní vnímání cestování vlakem tak, jak jsme dosud byli zvyklí.
Musíme být opravdu objížděni? To, že i sousední státy věnují velkou pozornost rozvoji své železniční rychlostní infrastruktury za podpory EU, je jasným důkazem, že i my bychom se měli vydat touto cestou. Pojďme ale postupně.
Spousta lidí se ptá, co to vůbec je studie proveditelnosti a zda je skutečně tento posun tak významný, jak se prezentuje. Můžu Vás hned na začátku ujistit – ano, je to vzhledem k vývoji VRTek v českém kontextu významný úspěch. Tento dokument se už zabývá skutečně detailními informacemi a zjednodušeně řečeno nám odpoví na všechny důležité otázky, jako vedení trasy, jaká a kde bude rychlost nebo vyhodnocuje ekonomickou přínosnost. Tohle je v kostce to nejdůležitější.
Spousta z Vás se ptá, jaké budou náklady a jestli vůbec má smysl, aby Česko jako malá země měla vysokorychlostní železnice. Přesná čísla zatím nikdo neví a jestli někdo tvrdí, že ano, pak nemluví pravdu. První přesnější odhady budeme znát právě díky studii proveditelnosti, ale už nyní mohu prozradit, že se bavíme o částce v řádu stovek miliard korun.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV