Jihočeský kraj má poměrně nedávno uzavřeny smlouvy na veřejnou dopravu. Co se týče drah, tak nejstarší je smlouva na šumavské železnice z roku 2017 s dopravcem GW TRAIN Regio a.s. z roku 2017, novější jsou smlouvy na motorovou trakci a trať 2020 („Bechyňka“) s dopravcem České dráhy a.s. z konce roku 2019 a nejnovější smlouva je na elektrickou trakci z konce loňského roku se stejným dopravcem. U autobusů jsou to smlouvy uzavřené k výjezdu v létě roku 2022 s dopravci ČSAD AUTOBUSY České Budějovice v pěti oblastech a po jedné oblasti GW BUS a.s. a Busline jižní Čechy s.r.o.
Díky těmto smlouvám se daří modernizovat vozový park a zkvalitňovat služby v přepravě cestujících. Např. u autobusů současné průměrné stáří vozidel tvoří 5 let (62 % vozidel ze základního vozového parku myšleno bez záložních vozidel je nízkopodlažních a ve všech lze platit kreditní kartou. U vlaků rovněž došlo k omlazení vozového parku, klasické a nehospodárné soupravy vozů byly nahrazeny elektrickými jednotkami RegioPanter, které jsou nízkopodlažní, klimatizované a mají WiFi a zásuvky.
V minulých letech jsme dostali na jihočeské koleje deset takto nových jednotek a tento rok bude nasazeno na dalších pět souprav. Dále bude tento rok nasazeno mezi Strakonicemi a Táborem sedm nových dieselových souprav s obdobnou výbavou. Na trati Tábor – Bechyně byly tento rok nasazeny pohodlnější osobní vozy, které projdou dalším vylepšením. Abych nezapomněl na šumavské tratě, tak i zde dojde v blízké době k postupné obměně vozového parku modernějšími motorovými vozy. Stejně jako v autobusech, ve většině vlacích lze platit kartou.
Co se týče ekonomiky, tak se jako objednatel řídíme vysoutěženými nabídkovými cenami včetně jejich smluvně daných indexací, a proto toto otázka závisí např. na vývoji cen pohonných hmot, mezd či inflace.
Pokud se mě ptáte na počty cestujících, tak u autobusů vám mohu říci, že v roce 2023 bylo uskutečněno 13 milionů jízd osob, přičemž pochopitelně nevyšší toky cestujících jsou z a do krajského města a to v každém směru řádově 15 % cestujících. Nejzatíženější vlakové linky jsou rovněž do Českých Budějovic, zejména v ose Strakonice/Písek – České Budějovice – Borovany – České Velenice, v regionální dopravě je také důležitá linka České Budějovice – Jindřichův Hradec, nesmíme ovšem opomenout na velkou sezónnost nejen na Šumavu, ale i na jiných tratích, například Tábor – Bechyně.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Článek byl převzat z Profilu Mgr. Bc. Antonín Krák
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV