Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, spousta věcí již tady byla řečena, ve své podstatě jak pan ministr, tak zpravodaj tohoto tisku určité věci již tady zmínili. Já přesto bych se ještě zastavil u některých věcí a znovu bychom si mohli odcitovat určité věci, které jsou spojené s tímto tiskem. Cílem předloženého návrhu tohoto zákona je tedy adaptovat právní řád České republiky na požadavky nařízení Evropského parlamentu a Rady EU - je to ona směrnice 784/2021 ze dne 29. dubna 2021, o potírání šíření teroristického obsahu online.
V souvislosti s článkem 12 tohoto nařízení je zejména nutné určit orgány, jak už tady zmiňoval i pan ministr, které budou (nařízení?) v praxi aplikovat, a stanovit přestupky za porušení povinnosti (povinností?) stanovených tímto nařízením. Tady bych chtěl ještě říci, že ve své podstatě bude (teprve?) přikázáno určitým výborům, bezpečnostní výbor ještě nedostal přikázánu tuto směrnici, a budeme o tom ještě na bezpečnostní výboru pravděpodobně jednat. Konkrétně pak návrh zákona kromě požadovaných skutkových podstat zmíněných přestupků stanoví - a to opět tady bylo zmíněno, já bych to trošku více rozkomentoval.
Za prvé, příkazy k odstranění teroristického obsahu online bude vydávat Policie České republiky. Bylo zmíněno, že to budou útvary, které se zabývají přímo terorismem. Za druhé, případný přezkum (zahraničních?) příkazů k odstranění teroristického obsahu bude provádět Ministerstvo vnitra. A třetí, správní dohled nad preventivními (opatřeními?) (nesrozumitelné) zavedením poskytovaných hostingových služeb bude vykonávat Český telekomunikační úřad, ten bude současně projednávat i přestupky. Pan zpravodaj tady zmínil ty čtyři základní funkce, já ještě zmíním před těmi funkcemi část toho tisku.
Návrh zákona je předkládán z důvodu adaptace českého právního řádu na nařízení Evropského parlamentu - jak jsme tady již zmínili - o potírání šíření teroristického obsahu online, kterým se stanoví pravidla proti zneužívání hostingových služeb k veřejnému šíření teroristického obsahu online. Potírání teroristického obsahu online je úzkou a specifickou součástí širšího problému nezákonného obsahu na internetu. Na tuto problematiku Evropská unie dříve reagovala přijetím závazných i nezávazných opatření. Hmotněprávní úprava České republiky komplexně postihuje teroristické trestné činy, včetně podpory terorismu.
Přestože stíhání pachatelů terorismu zůstává prioritou, je neméně důležité omezit přístup k teroristickému obsahu online, aby byli uživatele internetu chráněni - a to je dost podstatné - před takovým škodlivým obsahem a aby aktivity směřující k obhajobě a podpoře terorismu na internetu byly těmto osobám ztíženy. Nařízení o potírání teroristického obsahu bylo přijato na základě ustanovení článku 114 smlouvy o fungování Evropské unie, která zmocňuje Evropský parlament a radu k (sbližování?) ustanovení právních a správních předpisů členských států, jejíž účelem je vytvoření a fungování vnitřního trhu. Hlavní principy navrhované právní úpravy se řídí nařízením, jde zejména o zajištění těch čtyř základních funkcí, které tady byly zmíněny. (Řečník se odmlčí.)
V závěru zprávy, protože jsem byl zpravodajem vlastně této zprávy i pro náš klub, tak bych ještě zmínil následující. Právní úprava je navrhována tak, aby byla v souladu se zásadami zákonnosti, legitimity cílů a přiměřenosti zásahu do základních práv a svobod. V závěru je uvedeno, že navrhovaná právní úprava je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky, jak jej vymezuje čl. 112 Ústavy České republiky. Návrh zákona respektuje obecné zásady ústavního pořádku České republiky a jeho obsah neporušuje ústavní principy rovnosti v právech a zákaz retroaktivity a respektuje ústavní principy Listiny základních práv a svobod.
Návrh je plně slučitelný s právem Evropské unie. Navrhovaná právní úprava respektuje způsob stanovení předpisem EU, vnitrostátní implementací směrnice EU. Navrhovaná právní úprava tedy je s plně v souladu s obecně uznávanými zásadami mezinárodního práva, s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, včetně smlouvy o Evropské unii a smlouvy o fungování Evropské unie, a není tedy v rozporu se závazky vyplývajícími pro Českou republiku z mezinárodních smluv ani obecně uznávaných zásad mezinárodního práva. Na bezpečnost nebo obranu státu má adaptační předpis nepřímý pozitivní dopad, přestože odstraňování teroristického obsahu z on-line dostupného veřejného prostoru snižuje expozici osob k teroristické propagandě, a tak i brání teroristům a teroristickým organizacím ve snaze zastrašovat obyvatelstvo nebo orgány veřejné moci a brání potenciálním teroristům a teroristickým organizacím ve snaze získávat sympatie a materiální nebo jinou podporu části obyvatelstva. Vzhledem k relativně velmi malému významu teroristické propagandy v primárně českém on-line prostředí se však míra pozitivního dopadu na bezpečnost a obranu státu nemůže přeceňovat. Naopak v některých dalších členských státech může být míra pozitivního dopadu nařízení významně zvýšená, což se v prostředí volného pohybu v schengenském prostoru následně příznivě projeví i na úrovni vnitřní bezpečnosti v České republice.
Chtěl bych tady říci za hnutí ANO nebo jako garant tohoto tisku pro náš klub, tak my samozřejmě si počkáme ještě na případné další projednávání této věci, jestli tam nebudou nějaké pro nás třeba nepřijatelné nebo nějaké zásadní pozměňující návrhy, ale zatím stanovisko našeho klubu k transpozici této normy je pozitivní. Děkuji za pozornost.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.