Langr (Zelení): Velká města - nechceme spádové obvody v mateřských školách

01.03.2016 11:07 | Zprávy

MŠMT plánuje zavést i do předškolního vzdělávání tzv. spádové obvody, které zamezí rodičům svobodně si volit mateřskou školu pro své dítě. Velká statutární města s nápadem ministerstva nesouhlasí a snaží se v poslanecké sněmovně plány zvrátit.

Langr (Zelení): Velká města - nechceme spádové obvody v mateřských školách
Foto: liberec.cz
Popisek: Ivan Langr

Hned 15 statutárních měst (Liberec, Olomouc, Hradec Králové, Most, Zlín, Jihlava, Plzeň, Praha, Frýdek-Místek, Havířov, Mladá Boleslav, Karviná, Teplice, Karlovy Vary, Jablonec n. N.) vyjádřilo souladně v minulých týdnech své přesvědčení, že záměr ministerstva školství zavést po vzoru základních škol spádové obvody i do mateřských škol je velmi neuvážený, je napsán od stolu a bez jakéhokoli sepětí s praxí. Takováto úprava totiž výrazně sváže ruce zřizovatelům mateřských škol, tj. obcím, a především ztíží pozici rodičů, když jim výrazně omezí právo dosud svobodné volby předškolního zařízení dle jejich vůle a potřeb. Novela školského zákona (561/2004 Sb.) je nyní před třetím čtením v Poslanecké sněmovně PČR.

V tuto chvíli je naprosto na místě odmítnout alespoň několik lichých faktů, jimiž v prospěch spádových obvodů argumentuje předkladatel novely (Stanovisko MŠMT k návrhu na zrušení…, 13/1/2016 ZDE):

1. MŠMT tvrdí, že zavedení spádových obvodů do MŠ je jen analogií spádů v ZŠ, které systémově fungují a nikdo je nerozporuje, a že spády zajistí přijetí dítěte do MŠ poblíž bydliště. – Není tomu tak. MŠMT bohužel dostatečně nerozlišuje naprostou různost praxe v ZŠ a MŠ. Zatímco u základních škol volí 95 % rodičů pro své dítě lokální školu (výchova k samostatnosti, odpadá nevýhoda zdlouhavého dojíždění, budování stejného okruhu kamarádů ve škole i mimo ni, komunitní život apod.), mateřskou školu vybírají rodiče podle zcela jiných kritérií, což je dáno i tím, že své dítě vždy musejí doprovázet do i ze školky. V naprosté většině případů je tak volba mateřské školy především odrazem blízkosti zaměstnání, popř. blízkosti bydliště prarodičů, často se ale rodiče orientují i podle zaměření MŠ (ŠVP) či v dichotomii rodinná škola vs. velké pavilonové zařízení. Prvek lokálnosti je u MŠ zcela minoritní. Proto nelze spádové obvody ZŠ a MŠ jako výchozí modely stavět na jednu úroveň,

2. MŠMT tvrdí, že reálný výkon povinného předškolního vzdělávání umožní právě jen spádové obvody. – Není tomu tak. Obce jsou schopny zákonnou povinnost naplnit i bez spádových obvodů, a to ve stávajícím režimu kriteriálního rozhodování o přijetí dítěte v rámci správního řízení. I tady jsme jako zřizovatelé schopni bez problémů zajistit, aby se do MŠ přednostně dostali jak předškoláci, tak děti čtyř- a tříleté, děti s již umístěným sourozencem či bydlištěm příslušné k území dané obce. Tuto praxi máme léty již dostatečně zažitou, jde o model funkční a především vstřícný k rodičům, jimž komfortně ponechává plné právo volby. Paradoxní naopak je, že nebude-li mít obec dostatečnou kapacitu ve svých MŠ, nepřiměje ji navýšit ani systém spádových obvodů,

3. MŠMT tvrdí, že rodič není spádovostí svazován a může zvolit MŠ dle své úvahy. – Není tomu tak. Svoboda volby MŠ a povinnost vymezovat spádové obvody jsou vzájemně neslučitelné, a to zejména v situaci, kdy řada velkých měst velmi bojuje s kapacitami MŠ a na druhé straně zvýšeným zájmem rodičů. Vyjdeme-li z reálného předpokladu, že kapacity MŠ sotva dostačují poptávce, pak každé dítě bude fixováno právě jen ve své spádové škole a možnost jeho umístění do školy nespádové se limitně blíží nule,

4. Spádová turistika. V letošním roce na povrch už i mediálně vyhřezla letitá praxe některých rodičů (České Budějovice, Pardubice, Liberec, Praha a další), kteří neváhají přepsat své děti na fiktivní adresy, jen aby dosáhli jejich přijetí v 1. třídě vybrané ZŠ. Jde v každém případě o podvod a pošlapání práva těch dětí, které ve spádovém obvodu přirozeně žijí a mohou reálně čelit faktu, že se do školy, na niž vidí z okna svého domu či bytu, nedostanou. Je to také jeden z hlavních negativních důsledků desetileté praxe spádových obvodů v ZŠ, jejž ani obce, ani školy nedokáží účinně řešit, a MŠMT jej řešit naprosto odmítá. Pokud novelou přikážeme vymezovat spádové obvody i do MŠ, přenese se tato neblahá praxe spádové turistiky v plné síle i tam.

Hlasování o novele školského zákona se blíží do finále. V zájmu rodičů i obcí jsem jsem v zastoupení 15 statutárních měst požádal poslankyně a poslance o zvážení podpory při hlasování o pozměňovacích návrzích č. 3551 či 3552 (předkladatelkou je poslankyně Radka Maxová), které řeší námi silně vnímaný problém kolem spádových obvodů MŠ, ale souběžně nenarušují hlavní princip předložené novely.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Odvolání Hřiba

Pane Nachere, nemyslíte, že už je opravdu na čase odvolat Hřiba? Sice jste v opozici, ale podle mě by se k vám přidal i někdo z koalice, a pokud ne, tak se jen potvrdí, že takovým lidem jde jen o korýtko, protože je více než jasné, že je Hřib totálně nekompetentní a navíc nedůvěryhodný a dost možná ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fiala (SPD): Podnikat v Česku je za trest. Máme šesté nejhorší podmínky v EU

18:12 Fiala (SPD): Podnikat v Česku je za trest. Máme šesté nejhorší podmínky v EU

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k podmínkám podnikání v ČR.