Laudát (KAN): Velikonoce se stíny zla

15.04.2022 10:54 | Ze sítí

Komentář na facebookovém profilu k velikonočním svátkům v stínu válečného konfliktu

Laudát (KAN): Velikonoce se stíny zla
Foto: Hans Štembera
Popisek: František Laudát

Po mnoha letech budou letošní Velikonoce hodně jiné. Důvodem je blízkost války. Ne, že by na Zemi byla válka něčím výjimečným, ale ta na Ukrajině je svým rozměrem a blízkostí něčím, co jsme považovali ve XXI. století v Evropě za nemožné. A když je zlo a smrt tak nablízku, je načase přemýšlet o věcech, kterými žili naši předkové. Asi vás napadne, proč Bůh zlo dovolí? Odpověď bychom mohli hledat v jeho polemické rozmluvě s Abrahámem. Její závěr lze vyložit tak, že Bůh říká Abrahámovi: Nesmiřujte se s nespravedlností, i kdyby se děla v mém jménu. Tím nám Bůh nabízí cestu k řešení pro Ukrajinu. On to za nás nevyřeší, nabízí cestu a volá nás vydat se po ní. Je to cesta nesmíření se s tamní situací. Bůh nestvořil ideální svět. On vytyčil cestu a říká - pojďte se mnou tu cestu tvořit, rozvíjet a chránit.

Když se ve vztahu k utrpení Ukrajinců dostaneme do stavu, že se s tím odmítneme smířit, začneme to nesmíření prokládat činy. Každá pomoc se počítá, každý může pomoci měrou, na kterou je schopen dosáhnout. Počítá se i "pouhá" tolerance nepříznivých dopadů, které i nám válka přináší. Když pomáháme, zároveň říkáme, že se se zlem nesmiřujeme. Tady hledejme i vysvětlení, proč populističtí politici hledají podporu a podněcují nenávist u těch, kdo nepomáhají. Dobře vědí, že kdo pomáhá, podporovat smířené populisty nebude.

Zapomeňme na iluzi, že můžeme zpívat, když domovy jiných tonou ve zkáze. A budeme-li přesto zpívat, v budoucnu i naše domovy budou tonout ve zkáze. Zlo jako voda nateče tam, kde nenarazí na obrannou, pevnou a neprodyšnou hráz. Mnohokrát jsme na vlastní kůži tuhle zkušenost učinili, a mnohokrát jsme na ni zapomněli. Je hrubou chybou myslet si, že se nás zlo v Číně, Severní Koreji, Íránu, Rusku... netýká, protože je daleko. Týká, v propojeném světě se nás všechno týká a Ukrajina je toho důkazem.

Křesťanská víra řeší i otázku monoteismu a dualismu. Nepřipomíná vám následující popis důsledků dualismu něco? "Žádný člověk páchající zlo nevěří, že páchá zlo. Lidé dopouštějící se masových vražd sami sebe vnímají jako ochránce svého lidu, mstitele jeho pokoření, myslí si, že svět očišťují od zhoubné nákazy a napomáhají k vítězství pravdy, ať již politické, rasové, či náboženské. Kdyby pokusy o genocidy neměly alespoň tichou podporu obyvatel, nemohlo by k nim dojít. Dualismus má moc učinit z vraždy mravní skutek. Jedná se o logiku altruistického zla, a ta je vždy potenciálně genocidní" (Jonathan Saks (kniha Velké partnerství).

Velká část naší společnosti odhodila víru jako cosi překonaného a zbytečného. I zde hledejme důvod, že současnému světu stále méně rozumíme a nejsme schopni předvídat, co bude zítra. Nemusíte věřit, je to vaše osobní věc, ale alespoň etické základy křesťanství byste znát a aplikovat ve svém životě měli. A začít můžete třeba právě nyní, o největším svátku křesťanů. Třeba ve vztahu k dění na Ukrajině aplikací hesla Nesmiřujme se! pomozte potřebným a zjistíte, že se budete hned lépe cítit.

Hezké Velikonoce
Franta

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Josef Bazala byl položen dotaz

Bečva

Dobrý den, rozumíte rozhodnutí soudu? Mně rozsudek hlava nebere. Přeci není normální, že soud řekne, ano stal se trestný čin, ale viníka nepotrestá. Jestli to je možné, není třeba změnit zákon?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Válková (ANO): Rozdělení rozvodového a opatrovnického řízení má opodstatnění

23:08 Válková (ANO): Rozdělení rozvodového a opatrovnického řízení má opodstatnění

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 19. listopadu 2024 k novele občanského zákoníku