Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, dámy a pánové,
já bych se chtěl vyjádřit k prodloužení nouzového stavu a nejprve bych chtěl zopakovat, co vlastně nouzový stav je, abychom si to všichni dobře uvědomili. Je to krizový stav, který se vyhlašuje při živelných pohromách, ekologických a průmyslových haváriích nebo jiných nehodách a stavech, kdy jsou ve značném rozsahu ohroženy lidské životy, zdraví, majetkové hodnoty, případně vnitřní pořádek a bezpečnost.
Ten dotaz by zněl následovně, samozřejmě na pana ministra vnitra - co je z toho nyní ohroženo? Je pravda, že tvůrci této legislativy, která spadá do let 1998, respektive 2000, s tímhle nemohli počítat, s tou migrační vlnou, a proto já ani tu odpověď, jestli jsou ohroženy životy - asi by se řeklo, že ne - jestli je ohroženo zdraví - také úplně ne, i když o oblasti zdravotnictví tam mluvit budu - jestli jsou ohroženy majetkové hodnoty - bezprostředně ne - a vnitřní pořádek a bezpečnost - také ne. Přesto ta migrační vlna je takový fenomén, že chápu, že vláda o ten nouzový stav žádá.
Nouzový stav jinak vyhlašuje vláda podle zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, a může omezit práva osob podle vymezení v § 5 zákona č. 242/2000 Sb., o krizovém řízení. A nejsou to omezení malá. Lze omezit právo na nedotknutelnost osoby či obydlí, vlastnické a užívací právo k majetku, svobodu pohybu, svobodu pobytu, právo provozovat podnikatelskou činnost nebo i právo na stávku. Je to tedy velice silný nástroj a je pochopitelné, že by měl být pod kontrolou parlamentní.
Mimochodem, podle § 10 zákona č. 240 o krizovém řízení stanovuje dvěma ministerstvům přímo úkoly, co mají v tomto stavu dělat. A ono se to s dnešní dobou docela potkává. Je to jednak pro Ministerstvo vnitra to, že ministerstvo vede ústřední evidenci o pobytu osob, obyvatel a o přechodných změnách v evidenci osob, což je dneska velice důležité například ve vztahu k těm registračním centrům a tam se ještě dostanu k tomu, s jakou kvalitou se ta práce tam vykonává a jestli ta evidence by neměla být trochu dokonalejší.
Dále Ministerstvo vnitra podle tohoto paragrafu provádí kontrolu připravenosti ostatních ministerstev k řešení toho krizového stavu nebo té krizové situace. A tady chci velmi věřit, že to Ministerstvo vnitra dělá a že tam je meziresortní spolupráce a že ta příprava migračního plánu, o kterém jsme tady opakovaně mluvili, je právě Ministerstvem vnitra dobře koordinovaná, a že to, co nám vláda, jak pevně věřím, předloží v několika dnech, že bude skutečně ne soubor slohových prací za jednotlivá ministerstva, ale naprosto koncepční materiál, který bude mít stejnou strukturu na všech ministerstvech. A dále Ministerstvo vnitra sjednocuje postupy v krizovém řízení.
Potom je tam také úkolováno v nouzovém stavu Ministerstvo zdravotnictví, které by mělo zajišťovat nákup a distribuci léčivých přípravků podle zvláštních předpisů, dále by mělo koordinovat - tam je to myšleno na ty akutní stavy - činnost záchranných služeb, akutních lůžkových řízení, urgentních příjmů a specializovaných center, a zároveň by to ministerstvo mělo rozhodovat o rozsahu poskytované péče. Jenom připomínám, že v současnosti ministerstvo nerozhodlo o žádném omezení a jak pro naše občany, tak samozřejmě i pro běžence, které jsme registrovali v České republice, platí zcela nezkrácený nebo plný rozsah poskytovaných zdravotnických služeb a je to dobře.
Když jsem řekl, že budu mluvit o zdravotnictví, tak si tady neodpustím zhodnocení, v jakém stavu jsme resort zdravotnictví předávali. A podotknu, že naši činnost nebo činnost naší menšinové vlády byla ovlivněna 2 lety covidu, takže to, co jsme měli připravené v resortu zdravotnictví, bylo velmi ovlivněno covidovou krizí, ale přesto si vás dovolím zdržet tím, že vám tady řeknu výčet, co se podařilo.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.